Valdemarsro https://www.valdemarsro.dk/chania-kreta/

Chania – Kreta

chania-kreta

Igår besøgte vi byen Chania, som er en af de største byer på Kreta. Her er simpelthen så charmerende og smukt – når man lige får opdaget de små fine gader, vandet og de pastelfarvede huse. Vi tog bussen derind, en lille tur på et kvarters tid. Da vi ankom til stoppestedet i Chania blev vi mødt af et sandt kaos af larm, busser, trafik og turistede butikker. Jeg tænkte, at det ville blive en kort tur i byen og så hjem igen.

Men vi fandt vej ned til vandet – og heldigvis, for her kunne vi sagtens få en dag til at gå alle sammen.

kreta-chania

Vi kan sagtens tage Johan og Julie med på den slags ture og på opdagelse i byen. De synes det er sjovt og hyggeligt, så længe vi holder os væk fra de mest turistede og crowdede områder og i stedet går på opdagelse i de små stille gader, kigger på skibene ved vandet og taler om, hvad mon der er om næste gadehjørne.

Jeg kan varmt anbefale en hel eller halvdagstur til Chania, hvis ferien går til Kreta. Hvis jeg skulle være her i længere tid, ville det være mig en sand fornøjelse, at skulle gå på opdagelse over flere dage i denne skønne by. Der er så rart i de små smalle gader og bygningerne med fineste patina og slid.

Chania-vand_kreta

Det er en god ide at tage sig tid til bare at dase rundt på må og få i de små gader, nyde en iskaffe ved vandet og bare suge til sig af alle indtrykkene og de små detaljer rundt omkring i byen.

chania-by_kreta

13 kommentarer
  • Maiken skrev:
    29. maj 2013 kl. 14:50

Dejlige feriebilleder! :)

Vi var på Kreta sidste år, og det er altså en fin ø og meget hyggelige byer. Forrige gang jeg var der, var som 17årig, og det lykkedes mig at finde det lille-bitte hotel jeg boede på den gang sammen med en veninde. Det var ret sjovt med en tur ned af memory-lane. Jeg må sige, at der stod lidt andre ting på programmet som børnefamilie i forhold til da jeg var teenager, men jeg synes øen kan rumme det hele. :)

Den mest fantastiske oplevelse vi havde sidste år var da vi lejede en bil og kørte til Elafonissi. Det er den mest vidunderlige strand, som er helt speciel. Hvis I har tiden til det, så skulle I virkelig tage derned. Fortsat god ferie!

29. maj 2013 kl. 19:27

Tak!
      ja, det er ret meget noget andet at rejse med børn, som dengang man var yngre og også skulle opleve nattelivet ;) Tak for tippet om Elafonissi, det kan være vi når forbi der i morgen

• Line skrev:
    29. maj 2013 kl. 15:11

Dejligt at der endelig er et billede af dig!:) Det er rart at vide hvem der sidder i den anden ende, og skriver.

29. maj 2013 kl. 19:28

;-) Jeg trives bare bedst på den anden side af kameraet, men der er nu også et billede af mig øverst i højre side af bloggen – det er mig med kaffekoppen ;)

• Annemette skrev:
    29. maj 2013 kl. 15:36

Jeg har aldrig været på Kreta, men det var da helt klart en mulighed, for det ser virkelig skønt ud ;-)

Fortsat god ferie til jer alle :-)

29. maj 2013 kl. 19:29

Tak :)
      Det er også første gang for os, men jeg tror bestemt ikke at det er sidste gang :)

• Monica skrev:
    29. maj 2013 kl. 22:18

Vi nød også at gå rundt i Chania, da vi var på Kreta for et par år siden. Vi har været der et par gange, og senest har vi været en uge på Kos. Der er ingen tvivl om, at vi vender tilbage til de græske øer igen. Efter i en lang periode udelukkende at have haft fokus på de spanske øer.

Og så fik jeg også stille og roligt afsløret mit fritidsprojekt af en blog … :-)

1. juni 2013 kl. 09:11

Så tog du springet :) Rigtig god fornøjelse med din nye blog.
      Mht rejsemål, så vil jeg også gerne tilbage til Kreta en anden gang. Der var skønt! Men hvor er der mange, mange dejlige øer og steder som jeg også gerne vil opleve inden

• Ditte skrev:
    30. maj 2013 kl. 08:26

De her Kreta-indlæg er virkelig guld værd – tager til Platanias næste lørdag og dine indlæg får mig til at glæde mig endnu mere! Tusind tak for dejlig inspiration :-)

1. juni 2013 kl. 09:13

Hvor er det dejligt at høre at du kan bruge det. Du må endelig plukke en frisk citron dernede og prøve at dufte til den, uhmmm!
      Rigtig god tur til Kreta

• Anne skrev:
    11. april 2014 kl. 16:43

Faldte lige over din indlæg her om Chania og tillader mig at skrive en lille kommentar, selvom det er fra sidste åe.
    Min kæreste og jeg var 11 dage i Chania sidste år på dette tidspunkt og det var så skønt! Vi er henholdvis 23 og 26 år og vi kedede os bestemt ikke. Der er meget at se og rigtig smukt i de små gader væk fra havnepromenaden. Vi elskede det og ville ikke hjem derfra! Vi lejede en bil en af dagene og kørte ned til Elafianossis (eller hvad det hedder), stranden med det lyserøde sand og en anden dag var vi på vandretur i Samaria Gorge. Super smuk ø, masser at se og opleve! Anbefaler dog at man selv booker ture dernede, da det er billigere end at gøre det på forhånd gennem et rejseselskab. Bil er også billigst at tage dernede… Måske en anden snak i højsæsonen. Vi bookede også hotel gennem booking.com og fløj med ryanair, vi boede ved stranden, 5 min fra promenaden og kom af med 3200kr i alt for os to!! Uden måltider selvfølgelig, men det var ikke dyrt at spise dernede.

12. april 2014 kl. 07:51

Hej Anne,
      Nu får jeg igen lyst til at komme tilbage til Kreta.
      Det var virkelig en dejlig tur og Johan og Julie forstår ikke helt hvorfor vi ikke bare taget afsted hvert år, dagen efter deres fødselsdag. Det kunne da bestemt også være en skøn tradition ;)
      Det lyder også som den skønneste ferie I havde, tak for at dele din skønne oplevelse
      Kh Ann-Christien

• Claus skrev:
    25. januar 2023 kl. 11:44

Hej prøv ferskvands søen på Kreta super sted