Valdemarsro https://www.valdemarsro.dk/hanoi-miniguide-del-2/

Hanoi – miniguide del 2

hanoiHanoi og hele Vietnam er et sandt overflødighedshorn af smagsoplevelser, friske råvarer og nye retter som vi har stornydt på vores rejse rundt i landet. Vi har spist vandmeloner, aromatiske mango, prikkede dragefrugter (men har faktisk endnu den berygtede durianfrugt tilgode). Vi har snacket forårsruller, bananpandekager og drukket vietnamesisk kaffe og vi har smagt så meget forskelligt og skrevet små noter om det hele, så vi kan huske det hele til vi kommer hjem og kan afprøve opskrifter og gensmage alle de skønne retter.

Her er nogle af de fine madoplevelser fra Hanoi

eggcoffee-hanoi

Hanoi har en kaffespecialitet, som hedder eggcoffee og som er et must at prøve her i byen. Eggcoffee er lavet af et stærkt kaffeshot som er toppet med en cremet æggesnaps og serveret i en skål med varmt vand. Kan også serveres som iskaffe, men lige her så foretrækker vi den varme version – den er god!

hanoi_cao-go-restaurant

Toplækker mad på Cao Go Restaurant med udsigt over Hanoi, Hoan Kiem og Old Quarter. foraarsruller-vietnam eggcoffee_best_hanoi hanoi-hoa-kiin cao_go_restaurant_hanoi

parken-ved-vandet

foraarsruller

Vi spiste også rigtig god mad på Orchid Restaurant og cooking class. Jeg overvejede at tage et cooking class her, men så besluttede vi os i stedet for at rejse til Thailand … Og det er nu heller ikke så tosset!

the-note-coffee

The Note Coffee serveret kaffe, smoothies og andre drikke med en sød håndskrevet post-it hilsen. Det sødeste koncept, som frembringer smil og hjertevarme.

Selve drikkevarerne og kagerne er ikke bemærkelsesværdige fantastiske, men den fine cafe er helt bestemt et besøg værd uanset.

hanoi-old-town banh-mi-25

Det lille gadekøkken, Banh Mi 25, ligger højt på tripadvisor og vi var da også forbi hele to gange. Lune lækre sandwich og så er det super søde mennesker, som har gadekøkkenet og stemningen er bare god!

barbequeDen bedste barbeque i Vietnam spiste vi på gadekøkkenet på 66 Hang Bong. Det var simpelthen så hyggeligt at spise der og så lækkert at vi var der to gange.

6 kommentarer
  • Karen Lund skrev:
    11. marts 2015 kl. 09:02

Skønne beretninger fra et fantastisk land! Jeg er vild med billedet af Hoan Kiem søen, som vist er taget oppe fra “Skibet”?
    Et lille tip hvis i skal prøve durian frugten! Bær den i en plastpose. Læg den ikke i jeres taske!! Vi havde bekendte, som måtte smide en bluse ud, og som ikke brugte tasken mere. Lugten var simpelthen ikke til at få væk igen :-)

Fortsat god rejse!

12. marts 2015 kl. 04:08

Tusind tak og lige præcis! Godt spottet at billedet er taget fra skibet.
      Og tak for tippet med Durian – det lyder lidt lige som med fishsauce. Vi overvejede at købe på Phu Qouc, men man må ikke tage det med i flyveren. For går flasken i stykker, så må de aflyse flyet og hele flyvemaskinen skal gøres grundigt rent, fordi duften sætter sig overalt :)

• Anna Marie Sørensen skrev:
    12. marts 2015 kl. 08:48

Først og fremmest tusind tak for en fantastisk blog, som jeg stornyder at læse. Sidder virkelig og tænker, at det må være fantastisk alt det som I får oplevet, både natur, kultur og madoplevelser. Ville dog være en anelse bekymret selv ved at prøve så meget ukendt mad, er I helt sluppet for mave-onde og des lige?

Ønsker jer en fortsat skøn rejse:-)

14. marts 2015 kl. 15:08

Tusind tak for din søde hilsen, hvor er det dejligt at høre
      Vi har faktisk bare spist alverdens ting og ikke bekymret os om det, – og vi har haft et tilfælde af maveonde i knap 1/2 døgn, hvilket jo kan komme af så mange ting, og næppe kan tilskrives maden, eftersom det kun ramte en af os.
      Men det er selvfølgelig individuelt hvor sart ens mave er og så kan man jo bare være både uheldig eller super heldig.
      Kh Ann.Christine

• Pernille Danielsen skrev:
    29. juni 2015 kl. 21:59

Jeg vil bare sige tusind tak for alle dine fantastiske gode rejsetips til Vietnam! Min kæreste og jeg rejser til Vietnam på torsdag i over tre uger og vi har begge læst din blog med stor fornøjelse, og har i sinde at benytte os af mange af dine gode tips.
    Her på falderebbet; er der et/nogle must, som vi bare skal opleve, når vi er i Vietnam? :)

1. juli 2015 kl. 21:04

Hej Pernille,
      Hvor lyder det altså bare dejligt! Jeg håber I falder for Vietnam, som vi gjorde og oplever de dejligste ting.
      Vi var rigtig glade for at opleve:
      Pho Qouc – for bounty og strandoplevelser
      Hoi An – for den smukkeste by og enormt lækker mad
      Mekong Deltaet og vores homestay der – for en virkelig autentisk indblik i vietnamesernes liv og hverdag
      Hue – for kultur og historie
      Og sidst men ikke mindst Hanoi og HCMC for vildt byliv og en masse gode oplevelser. I tidsnød, kan man dog godt nøjes med den ene af dem. Men jeg skal ikke kunne sige hvilken, de er begge fantastiske.
      Rigtig god fornøjelse – og det ville være hyggeligt med en lille hilsen her, når I kommer hjem og høre hvad I har oplevet :)