Valdemarsro https://www.valdemarsro.dk/snorkling-og-afslapning-paa-gili-gili-air-del-2/

Snorkling og afslapning på Gili – Gili Air del 2

beach-giliJeg kan snakke, og skrive, i timevis om Gili Air og om hvor skønt vi havde det der. Jeg er ret sikker på at de 8 dage af rejsen, vil blive husket som noget særligt i mange år frem. Af mange årsager.

Det var på Gili Air, hvor både Johan, Julie og jeg for første gang prøvede at snorkle – og vi elskede det! Det var så nemt og et sandt paradis for snorkle-nybegyndere, for der var stort set ingen strøm i vandet og kun få meter ude, hvor vi ikke kunne bunde, var der masser af fisk som svømmede omkring os. At ligge der i vandkanten og se på fisk, med sin lille ælling i redningsvest, med svømmefødder og dykkermaske, og så signalere til hinanden ved at pege og sende en thumps up, når vi så en særligt fin fisk – det var bare så sejt!

Der er virkelig ikke særlig meget at lave på denne ø, men alligevel eller måske netop derfor, så skete der en masse godt på Gili Air for os. Vi havde nemlig rigtig meget tid til bare at være sammen. Johan og Julie har aldrig haft så lidt legetøj i så lang en periode, som her på rejsen og de leger bedre end nogensinde. Både sammen og med andre børn de møder, på tværs af alder, sprog og kultur. De bruger deres fantasi og leger i timevis med de få stykker legetøj, som de har med, en kæmpe stak papirsflyvere, som de selv har tegnet og farvelagt eller med pinde, sten og koreller fra stranden.
De sidste to måneder har de tilmed ikke en eneste gang brugt iPad eller spillet spil på vores telefoner – hånden på hjertet, så var det i starten ikke helt frivilligt fra deres side. Men nøj, det har været en god, sund og lærerig oplevelse for os forældre … – det kan vist blive et helt indlæg for sig selv på et tidspunkt.

På Gili Air er der ingen forlystelser og turistattraktioner a la historiske bygninger, vandfald, trekkingture eller lign. Så aktiviteterne på Gili Air er helt kort sagt:

• sove
  • spille spil
  • dagdrømme
  • gå en tur

– og gentag, eller pluk det ud man lige har lyst til.

Man kan også dykke eller man kan tage på en glasbundsbåd rundt mellem Gili Air, Gili Meno og Gili T – men så har jeg vist også nævnt alle aktiviteter. Der er strømafbrydelse flere gange om dagen, ustabilt internet og så bliver man vækket af moskeen kl 4.30 om morgen, hvis man sover let på det tidspunkt – men ellers er øen helt og aldeles ideel. Det med internet betragtede vi også lidt som en fordel, det er ihvertfald ikke kun en ulempe at være offline for en stund.

Læs også gerne dette indlæg om Gili Air – med endnu mere fortælling og billeder fra drømme øen

beautiful-gili-airUdsigten er så fantastisk, og helt forskellig fra hvor på øen man befinder sig. En god grund til t gå en tur rundt om øen ;) cafe-gili

Den lækre kaffebar ved mini-havnen kurerede enhver kaffecraving og sød tand. Mumsgili-air-snorkle

Team snorkling – Martin og Julie indledte fornøjelsen de første dage og Julie var mega stolt over at knække koden til at svømme med svømmefødder og dykkermaske. Johan og jeg ventede nogle dage, grundet en øreinfektion, som Johan havde fået efter timevis af leg i vand.
gili-island-air

gili-island-palmDer er frodigt og grønt på øen, og de græssende køer daser i skyggen under træerne.

gili-palmer

hestevogn-giliairJulie elskede Gili Air, som i følge hende er den bedste ø i hele verden – jeg er sikker på, at hestevognene også spiller en stor rolle i den samlede bedømmelse. Den pige er skør med heste.

icecoffee-giliIskaffe med chokoladebund på terrassen, som jeg skrev om i går. Uhm

Mi GorengDe bedste Nasi Goreng og Mi Goreng spiste vi indtil videre på Gili – og alt muligt andet lækkert indonesisk og vestligt mad.

middag paa stranden

Det er helt hyggeligt med strømsvigt, når det falder sammen med solnedgang og middag på stranden.

palmer-gili

palmer

Snorkle makkere

Snorkleteam nr to. Johan kunne endelig komme i vandet. At snorkle på Gili er fantastisk – der er en del havskildpadder hvis man opsøger dem. Det gjorde vi dog ikke, da det var rigeligt fint med akvarel farvede, stribede og farvestrålende fisk for os. Men en dag, hvor Martin var ude at snorkle blot 20 meter fra strandkanten, svømmede der pludselig en k æ m p e havskildpadde forbi. Bare to meter væk fra ham. Det var for vildt, skulle jeg hilse at sige.

Vi mødte i øvrigt også flere dykkere, både bybegyndere og erfarne, som alle var vældigt begejstret for at opleve livet på havet omkring Gili.

snorkle-gili-air

22 kommentarer
  • 15. april 2015 kl. 09:10

Åh, hvor fantastisk, at I har givet jer selv denne mulighed for at leve så tæt sammen som familie i en længere periode. Det er helt sikkert det allerbedste man kan gøre og det giver minder, som man altid vil tage frem og bruge i mange situationer i årene fremover – trust me:-)!

15. april 2015 kl. 15:09

Det kan jeg også mærke. Både at det er godt for os her og nu, men også at vi i løbet af denne rejse har samlet så mange særlige minder sammen, lært mange nye ting om hinanden på og vores familieværdier – det er guld værd! :)

• Dorte skrev:
    15. april 2015 kl. 09:35

Hvor ser det bare super, super skønt ud. Jeg giver dig helt ret – det er rigtig sundt for ungerne at underholde sig lidt kreativt fra tid til anden – vi praktiserer det også med jævne mellemrum (dog ikke af så lang varighed, som jer) og det er sundt både for børn og voksne. Mange hilsner Dorte

15. april 2015 kl. 15:10

Det er nemlig helt vildt sundt. Vi plejer også at have tidsrestriktioner på, men helt at undlade det i så lang tid – det har virkelig været overraskende fedt! :)

• Mia skrev:
    15. april 2015 kl. 11:14

Åh hvor lyder det bare skønt. Vi er selv i gang med at planlægge en tur til Vietnam til Januar. Vi skal dog kun være af sted i 19 dage og nøjes derfor med at rejse rundt i midt-og Sydvietnam indtil videre regner vi med at vi skal til HCMC, Hoi An & Phu Quoc og så måske et sted eller 2 mere. Vi har en datter på 8 år. Så jeg har brugt din blog som rigtig god inspiration. Jeg har selv været i Vietnam for 13 år siden men kun i Nord Vietnam. Så det bliver spændende at opleve den anden del.
    Jeg havde også tænkt at vi skulle prøve at snorkle lidt i Vietnam. Er der nogle steder I synes der var gode at snorkle for nybegyndere?

Mange hilsner Mia

15. april 2015 kl. 15:16

Hej Mia,
      Hvor lyder det skønt!
      Jeg kan virkelig varmt anbefale Mekong deltaet også, fx med det homestay vi boede. Det var en særlig oplevelse for os og der fik vi oplevelsen af at være lidt med i hverdagen, hos en vietnamesisk familie.
      Mht snorkling, så prøvede vi det kun ved Cham Island ud for Hoi An. Men strandende langs Vietnams kyst fx ved Hoi An er ret voldsomme og med meget strøm … vi blev anbefalet slet ikke at gå i vandet der, pga understrøm.
      Men jeg tror måske I kan snorkle på Phu Qouc, hvor man sejler et stykke ud og eller Cham Island.

• Michelle skrev:
        16. april 2015 kl. 20:04

Jeg kan lige indskyde, at vi snorklede ved Nha Thrang, som også ligger i sydvietnam. Det var min første snorklingtur, og det var noget af en oplevelse. Om det er børnevenligt er jeg dog lidt usikker på – vi tog med en snorklingbåd ud på havet, men de havde alt i udstyr ifht. redningsveste (til din datter), redningskranse med mere. Hvis hun i forvejen kan svømme, tror jeg godt, det vil kunne lade sig gøre.

• Sara skrev:
    15. april 2015 kl. 23:15

Ih hvor lyder det bare fantastisk. Nu glæder jeg mig endnu mere til vi skal afsted til sommer.
    Jeg glæder mig også til at læse siden med overnatning- og spise tips :-)
    Det ligner jo et sandt paradis!

16. april 2015 kl. 02:22

Hvor skønt! Jeg håber I bliver mindst lige så vilde med det som vi er :)

• Corporatemor skrev:
    16. april 2015 kl. 12:22

hvor ser det bare skønt ud! Er ved at planlægge den næste lange familie tur, og det er fantastisk inspiration med alle de smukke billeder:)

Var en måned i Thailand i januar, og kan se at i var mange af de samme steder, bla. Koh Lanta, som var helt fantastisk.

16. april 2015 kl. 14:44

Hvor lyder det skønt med planlægning af en lang familieferie – og en god januar i Thailand, ikke mindst :) Dejligt at du kan bruge inspirationen her også

• juanita skrev:
    17. april 2015 kl. 08:48

Bali er fantastisk. Har selv haft fornøjelsen af at være der 5 uger for snart 10 år siden. Meget er sikkert forandret men vil gerne dertil igen. Smuk natur, fantastisk mad (Var ogse helt vild med Mie goreng og Nasi Goreng) og så er Balineserne bare det sødeste folk.
    Fortsat god rejse..

18. april 2015 kl. 14:06

Jeg er helt enig med dig. Det er så skønt her og vi er meget begejstrede :)
      Jeg er sikker på at meget er forandret i løbet af de seneste 10 år, men balineserne er stadig søde, maden er fantastisk og naturen er storslået

• Pernille skrev:
    27. juni 2015 kl. 22:15

Hej
    Min kæreste og jeg rejser til Bali og Gili om fire dage. Vi har 10 dage i Ubud og 10 dage på Gili T. og Gili Air. Vi elsker, at der er tid til at nyde og opleve. Kan du anbefale oplevelser, restauranter og kaffebarer? Dine indlæg med mad og hverdagens glimt er til stor inspiration! Vh. Pernille

29. juni 2015 kl. 10:48

Hej Pernille,
      Hvor lyder det skønt!
      Jeg har samlet alle anbefalinger fra vores rejse her: http://www.valdemarsro.dk/rejs-i-asien-tip-til-hoteller-og-gode-spisesteder/ men har på min To Do liste at den skal opdateres så den er 100 % færdiglavet her i løbet af ugen :)
      Rigtig god rejse til jer – vi har lige talt om at vi ville virkelig gerne afsted igen til lige præcis de to steder (og Vietnam)
      Og tak for de søde ord om bloggen, det er jeg glad for at høre :)

• Birgit Hein skrev:
    25. juli 2015 kl. 13:19

Hej Ann-Christine

Har haft stor glæde af at læse dine indlæg. Rigtig spændende læsning. Vi er en familie på 4 som planlægger en tur til Bali i foråret, men jeg vil lige høre om du har nogle gode råd til hvordan man kommer rundt og hvor nemt det er. Da vi var unge og uden børn (børnene er nu 9 og 11 år) rejste vi som backpackere rundt i Sydøstasien, og vi havde ingen faste forudbestillinger ud over flybilletten ud og hjem. Hvordan gør man lige med børn. Er det nemt at komme rundt eller skal man bare købe en pakkerejse med udflugter og det hele?

Mvh Birgit

25. juli 2015 kl. 13:27

Hej Birgit,
      Mange tak :) Det lyder så skønt med jeres rejseplaner og om man booker i forvejen eller tager det som det kommer, er også lidt en smagssag. Vi er helt klart til det sidste og det gik virkelig fint.
      Jeg har skrevet dette indlæg, som samler hele vores rejse, erfaringer og gode råd + link til relevante indlæg: http://www.valdemarsro.dk/rejs-i-asien-tip-til-hoteller-og-gode-spisesteder/
      Vi synes det er nemt at komme rundt og booke undervejs + det giver plads til impulsive oplevelser og at blive længere de steder der er virkelig fede (og komme hurtigere videre fra steder som er knap så fede)

• Amalie skrev:
    7. september 2015 kl. 05:48

Tak for lækre guides! Jeg sidder lige nu på Bali og forsøger at planlægge en tur til Gili Air. Hvordan bestilte i turen og hvor meget gav pr. person? Det er ret svært at finde ud af, hvad den reelle pris er og hvilken måde, der bedst kan betale sig :)

7. september 2015 kl. 11:57

Hej Amalie,
      Der på Bali ville jeg gerne sidde lige nu – og ikke mindst være på vej til Gili :) Åh, så skønt!
      Det med priserne er lidt et cirkus, for der er ikke nogen faste priser, men lidt med hvad man lige handler sig til. Vi lærte en at kende, der kendte en, der havde en fætter, som vi handlede med og som så kørte os til båden ved Amed og alt inkl gav vi 600 kr 2 voksne og 2 børn.
      Jeg har samlet det hele med priser, links og anbefalinger her: http://www.valdemarsro.dk/rejs-i-asien-tip-til-hoteller-og-gode-spisesteder/
      God tur til Gili, – det drømmer vi stadig os tilbage til hver dag ;)

• Vibeke skrev:
    28. juli 2018 kl. 23:01

Ihhhh hvor var det fedt at læse dit indlæg om Gili Air!!!
    Vi overvejer at tage dertil næste sommer… og håber du vil dele af din viden ang bedste strande… ?
    Du skriver at de bedste er på sydvest siden, ikke ? Og hvad mener du med man kan opleve havskildpadder specielt hvis man “gør noget for at se dem” ?
    Vi elsker at snorkle og vil helst bo på et sted lige ud til den bedste strand ? og vil meget gerne se halvskildpadder !!
    Elsker de her store dyr og har nydt dem i Malaysia for nogle år siden.
    Og til sidst, hvornår på året var i der ?
    Tak !!
    ?
    Vibeke
    Og forresten, feeeedt at du roser maden. Var på Borneo og i Malaysia og det var den værste mad og kaffe (!!) nogensinde ?

• Anne skrev:
    11. februar 2022 kl. 16:03

Vi eeelskede Gili Air, farverne, strandbarene og den chill’ede ø-stemning! Nu skal vi snart på ferie igen – denne gang med tre børn (6, 3 og 1/2 år) – og vil gerne finde noget lignende. Har du tilfældigvis nogle gode idéer? Vi har vist samme rejsesmag🥰 Vi drømmer om Isla Holbox i Mexico, men får nok mere for pengene, hvis vi rejser østpå…

Tak for alle dine gode tips herinde. Vi har både boet på Toko Toko, Sayang Mama og hos Suka på Nusa Lembongan. Kæmpe hjælp!!❤️

13. februar 2022 kl. 07:26

Hej Anne
      Tusind tak for din søde hilsen, hvor er det dejligt at høre at I havde sådan en skøn oplevelse med Gili.
      Vi har aldrig været i Mexico, men det ligger højt på vores liste med drømmerejsemål, inkl Isla Holbox.
      Måske I kunne overveje Vietnam, som vi blev meget begejstrede for. Særligt Hoi An + Phu Qoux. – derudover var vi også ret vilde med Koh Lanta i Thailand. Alle steder har jeg skrevet om her: https://www.valdemarsro.dk/rejser/