Valdemarsro https://www.valdemarsro.dk/til-og-fravalg-undervejs-paa-rejsen/

Til og fravalg undervejs på rejsen …

solnedgang-koh-lanta
Uanset hvor længe man næsten er i et land, så når man nok reelt set sjældent at opleve det hele. Selv i Aarhus, hvor vi bor, har vi rigtig mange mange for os uopdagede steder, gode nye spisesteder og udflugtsmål.

Men selv om man ikke når det hele, så kan man alligevel godt blive mæt for en kort stund. Vi har været over 5 uger i Vietnam, og selv om det langtfra var nok, så var det samtidig lige tilpas. I denne omgang, for vi har i den grad smag for at se flere dele af landet og også at gense nogle favoritter på et senere tidspunkt. Vi er i den grad blevet vilde med Vietnam!

Vi har ikke planlagt vores rejse hjemmefra, men vidste at vi nok gerne ville være i Vietnam en måned eller to. Da vi kom til Hanoi og havde kufferten fyldt af mange fantastiske oplevelser og var i gang med at undersøge bookning af en tur til Halong Bay, samt evt en tur til Sapa – så stoppede vi pludselig op og mærkede efter … For ærlig talt, så trængte vi allermest til bare at være sammen, være ved en strand, slappe af og ikke opleve alt for meget for en stund.

Det kan nærmest føles ‘helt forbudt’ at vælge vigtige udflugtsmål fra. For hvem ved om vi nogensinde kommer til Vietnam igen? Og vi havde jo egentlig også talt lidt om Cambodia og Laos. Men det er en ting, som vi nok især har lært af at rejse sammen med Johan og Julie – det er så vigtigt at vi ser på vores families behov fremfor at føle, at man burde også lige … Så istedet for at være mange steder, så tager vi os godt tid til rigtigt at være der, hvor vi nu er.

Vi gør det faktisk ofte når vi rejser som familie. Både i Europas storbyer og på andre rejsemål. Vælger fra og de ting vi så gør, dem nyder vi ekstra meget. Her på vores længste rejse til dato, der tillader vi os at have enormt ekstra god tid til indimellem bare lade os flyde med, uden at opsøge nye oplevelser.

Der har virkelig været mange oplevelser allerede, men også dage med ren afslapning og på Koh Lanta, hvor vi lige har været – har vi, meget apropos dette indlæg,  virkelig givet os god tid. Ikke lavet en hel masse eller oplevet mange steder.  Bare at dase, slendre rundt i byen, ligge på tæpper en hel dag under et træ hvor vi tegner, læser, spiller kort og slumrer lidt hen, haft ro til at tale om vigtige emner – både de helt bitte små ting og de en hel det større essentielle og dybe emner.  Det mest praktiske ting har drejet sig om hvor vi skulle spise frokost og aftensmåltiderne.

Det er luksus at have tiden til det. Men hvor er det i grunden pudsigt at vi nærmest føler, at vi oplever både mere, og mere intenst, når vi vælger en hel del fra undervejs.

old-city-koh-lanta

12 kommentarer
  • Marianne Luna skrev:
    24. marts 2015 kl. 09:52

Super vigtig pointe. Jeg tror mange til tider glemmer – mig selv inklusive – at det store i det små ofte er noget af det fineste og vigtigste. Derfor er de vild og hurtige oplevelser ikke altid det, man husker bedst bagefter.
    Tak for en dejlig blog – det er så hyggeligt at følge med, både i hverdagslivet i Århus og i jeres rejse. :)
    Kh Marianne Luna

25. marts 2015 kl. 15:16

Lige præcis – og jeg tror vi alle har behov for at minde sig selv om det indimellem, det er bla. det jeg bruger bloggen til :) Tusind tak for din søde hilsen

• Dorte skrev:
    24. marts 2015 kl. 11:39

Jeg synes det er helt rigtigt at prioritere som I gør – vi gør det samme både ude og hjemme. Det er nu engang bedre at have én fed oplevelse allesammen sammen frem for adskillige, som man så mere eller mindre har trukket ungerne igennem. Håber I får et dejligt ophold på Bali. KH Dorte

25. marts 2015 kl. 15:18

Lige præcis, og så tid til et spil kort og alle de andre små ting, som også er rare :)
      Vores ophold her er startet så godt, har helt tilfældigt fundet et fantastisk sted at bo. Nu glæder vi os til at opleve øen

• JohnT skrev:
    24. marts 2015 kl. 20:38

“Faldt” over din blog, og nyder dine gode opskrifter.
    Men ja, har selv boet i Asien 14 år, og for den sags skyld rejst jorden rundt på kryds og tværs og stolt af at være i de berejstes klub og bla bla bla. Men fandt ud af, da jeg kom tilbage – og måske har det noget med alderen at gøre, at vores lille Danmark altså er et fremragende sted med masser af små perler rundt omkring og de skal opleves. Så nu vælger jeg at rejse Danmark tyndt – som rosinen i pølseenden.

25. marts 2015 kl. 15:29

Hej John T,
      Hvor er det dejligt at høre og fantastisk at have boet på disse kanter i så lang tid. Jeg er helt enig med dig og holder rigtig meget at at gå på opdagelse i vores eget lille land. Der er simpelthen så mange fantastiske steder at se og opleve.

• Rikke skrev:
    25. marts 2015 kl. 07:19

Er helt enig, vi gør selv det samme på ferier. Prøver også at mærke familiens behov til hverdag, men ind i mellem bliver det hele bare opslugt lidt af det man skal.
    Glæder mig til at se billeder fra Bali :-)

25. marts 2015 kl. 15:39

Dét kender jeg også godt – så det er noget vi løbende husker os selv på, for vi vil også mange ting – men når ikke altid (eller sjældent) det hele. Men vi er glade for det vi når, og resten må vi have til gode til en anden gang ;)

• Louise Thunbo skrev:
    12. november 2015 kl. 09:12

Hej Ann-Christine

Jeg blev anbefalet din blog, da min familie og jeg har planlagt en 3-4 måneders tur til Asien, på stort set samme rute, som I har været på. Det har været skønt at læse om Jeres erfaringer og suge al den rejseglæde til sig, som skinner igennem hvert indlæg.
    Vi er så langt, at jeg begynder at tænke i tøj-pakning (ja, ja det er også vigtigt jo) og da Jeres måde at rejse på ligner vores, vil jeg høre dig hvilke erfaringer til garderobe du har gjort dig. Jeg tænker selvfølgelig nogle lette kjoler, som jeg kan tillade mig at have på dag og aften i Thailand, men hvordan ser det ud på Malaysia og Bali… er kravene til anstændighed større her. Der må være nogle must-haves til rygsækken?

Tak for fantastisk inspiration Venlig hilsen Louise

12. november 2015 kl. 19:58

Hej Louise,
      Hvor lyder det som fantastiske planer – vi ville ønske at vi lige kunne tage turen igen! Det var virkelig en oplevelse og rejse som vi aldrig glemmer.
      Mht tøj, så havde jeg både et par sommerkjoler med et lille ærme på og todelte nederdele og toppe/t-shirt. Det brugte jeg i alle lande. Generelt oplever jeg at hvis man vil klæde sig med respekt for befolkningen så oplevede vi det var nogenlunde princip i alle de asiatiske lande. Let, luftigt og sommerligt, men ikke for bart.
      Jeg håber I får en fantastisk rejse! :)

• Johanne skrev:
    24. oktober 2022 kl. 10:27

Hej Ann-Christine
    Tak for en dejlig blog, som jeg bruger flere gange om ugen.
    Vi skal til Thailand til januar/februar, og jeg kan simpelthen ikke afgøre med mig selv, hvor mange overnatninger, der er det optimale hvert sted, når man rejser med børn på 7 og 5 år. Jeg ved godt, at det selvfølgelig er superindividuelt, men hvad er jeres erfaringer, da I rejste rundt i 4 mdr.? Jeg ved godt, at I nogle steder tog flere nætter end 7, men gjorde I så noget særligt for at forberede børnene, og kunne de godt finde ud at at navigere i det?
    Vi booker det hele hjemmefra, og har lige nu booket mellem 2 og 7 nætter hvert sted.
    På forhånd tak for svar :)

27. oktober 2022 kl. 11:54

Hej Johanne
      Tak for din søde hilsen. Det lyder så skønt med jeres rejse.
      Vi tog det hele lidt som det kom undervejs. Var vi et rart sted, hvor vi gerne ville blive og kunne mærke at der var det bare sjovt og godt for både børn og voksne, så blev vi lidt længere og andre steder var det nok mest Martin og jeg der gerne ville se og opleve – men der var ikke så meget dase/strand osv særligt til børn, så var vi blot der et par dage.
      Vi gjorde ikke noget særligt for at forberede børnene på de skift, men de har også altid været super cool til den slags og taget dagen meget som den kom – og det er jo forskelligt. Andre børn har det bedst med at vide mere om hvad der skal ske, men jeg tror generelt at det er rarest for børn at vide på den korte bane, max 1-2 dage frem.
      Vi havde stor glæde af at have ganske få faste ting med, som var deres, fx deres yndlingsbamse, egen lille hovedpude og den slags. Ikke så meget, men noget som er blødt, rart og trygt til flyveture, leg, putte/hygge osv.
      Rigtig god rejse til jer