Valdemarsro https://www.valdemarsro.dk/en-holdning-til-aeg-og-dyrevelfaerd/

En holdning til æg og dyrevelfærd

For en måneds tids siden læste jeg i Børsen weekend, at Danmark har 3,5 mio æglæggende høns og at 51 % af dem er burhøns. Og selv om de fleste danskere foretrækker æg fra fritgående æg og vælger dem når de skal købe æg, så er det æg fra burhøns, der bliver brugt i langt de fleste produkter som indeholder æg.

Jeg har altid gået langt uden om buræg og jeg blev ret overrasket over de fakta, og især over at det er buræg, der bruges i langt de fleste produkter, som indeholder æg.  Allerhelst køber jeg selv øko-æg eller alternativt æg fra fritgående høns.

Hellmann´s skrev til mig en uges tid efter, at jeg havde læst om æg, æglægning, burhøns og den slags,  og spurgte om jeg havde lyst til at smage på deres nye mayonnaiser. Ja, tak! Det ville jeg gerne. Hellmann´s traditionelle mayo er nemlig allerede i forvejen vores families foretrukne mayo.

Og ikke mindst så er Hellmann’s Mayonnaise, en mayonnaise med standpunkter og holdninger til dyrevelfærd, og de bruger kun æg fra frilandshøns. Et kæmpe plus efter min mening, og jeg elsker at den mayo som jeg i forvejen foretrækker også er den med de gode dyrevelfærdsværdier.

Nu har vi smagt og brugt de forskellige mayonnaiser. Vi fik leveret originalen, light udgaven og så de tre nye på tube: mayo med chili, mayo med hvidløg og mayo med sennep. De smager alle glimrende, vores favorit er dog stadig originalen (jeg er bare ikke til lightprodukter, skal det være mayonnaise, så skal det være den fuldfede) De tre nye versioner er ganske gode og  smager rigtig godt. Jeg vil nok vælge at blande mine mayonnaiser selv efter behov, røre lidt sennep eller hvidløg i – ligesom jeg plejer, hvis mayonnaisen skal have et twist. Chili har jeg dog ikke prøvet før, men det kommer i mine mexicanske burgere fremover.

Har du mon en holdning til æg?

Skriv en kommentar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *




37 kommentarer
  • Deborah skrev:
    2. maj 2012 kl. 21:28

    Det kan du spise mayonaise på, jeg har! :-) Køber ALTID økoæg, men har slet ikke tænkt på det med mayonaisen før du skriver det. Helt tåbeligt. Jeg vil prøve Hellmanns efter dit indlæg. Jeg har det nøjatigtig lige som du – skal det være, så lad det være – ihvertfald når det gælder mayo! Tak for oplysningen!

    • Ann-Christine skrev:
      2. maj 2012 kl. 22:19

      Og det er jo ikke kun mayonnaise. Det er stort set alle produkter der indeholder æg. Brød, kager, frostvarer mv. Det er ret tankevækkende

  • 2. maj 2012 kl. 21:34

    Rigtig godt indlæg-Jeg køber også altid øko æg, men tænker ofte ikke over at øvrige produkter jeg køber, kunne indeholde æg fra burhøns..øv, nu skal jeg da til at kigge lidt mere på sagerne i indkøbskurven!

    • Ann-Christine skrev:
      2. maj 2012 kl. 22:20

      Ja, det er øv. Ville ønske at der i ingredienslisten stod buræg og ikke bare æg.

  • Louise skrev:
    2. maj 2012 kl. 21:40

    Holdningen herhjemme er: ALTID øko æg, mælk, smør og mel. Desuden bliver flere og flere af de daglige grøntsager, krydderier og andre dagligvarer økologiske. Jeg har nemlig lagt mærke til, at det faktisk hjælper på min nikkelallergi. Men jeg vil ikke kalde mig selv for fanatisk. F.eks. køber jeg ikke øko gær. Det er simpelthen for dyrt når man tænker på hvor ofte jeg bager. For jeg kan ikke tåle købe brød og rugbrød…

    • Ann-Christine skrev:
      2. maj 2012 kl. 22:24

      Har du prøvet øko gær? Jeg synes det er det mest fantastisk gær at bage med, helt anderledes end alm gær, og så holder det sig faktisk længere. Jeg bruger kun 5 g pr bagning og økogærdet kan godt tåle at blive pakket op og ned igen, det har jeg ikke gode erfaringer med ved det andet gær. Men det er jo vildt at det er 4-5 gange så dyrt.
      Fedt at høre at det hjælper på din nikkelallergi at bruge økovarer i øvrigt.
      Jeg er heller ikke selv fanatisk, men vælger langt de fleste gange øko og vælger altid god kvalitet.

      • Louise skrev:
        2. maj 2012 kl. 22:32

        Nej, jeg har endnu ikke prøvet det. Det er da heller ikke helt afskrevet :-) Jeg har dog indtil videre været for nærig til at prøve :-)
        Jeg har desuden ikke begivet mig ud i surdejsbagning, så jeg bruger 25 til 50 gram når jeg bager :-) Jeg vil meget gerne prøve. Synes at de opskrifter jeg har set indeholder meltyper jeg ikke kan tåle. Så er det jo en naturlig begrænsning :-)
        Jeg bliver jo helt nysgerrig, så næste omgang rugbasser bliver med øko gør ;-)

        • Ann-Christine skrev:
          2. maj 2012 kl. 22:41

          Prøv evt denne brød opskrift uden surdej og med 5 g gær: http://www.valdemarsro.dk/hjemmebagt-grydebrod-verdens-bedste-brod/
          eller boller: http://www.valdemarsro.dk/verdens-nemmeste-og-bedste-hjemmebagte-boller/
          jeg bruger forskellige meltyper fra gang til gang. Blot skal gerne halvdelen ca være en melsort som hæver godt.
          Jeg vil være spændt på, at høre om du også synes der er stor forskel :)

          • Louise skrev:
            3. maj 2012 kl. 22:47

            Hov, tiden løb lige fra mig…
            Ja, jeg må hellere prøve verdens bedste brød. Har nemlig haft øje på den længe :-) Og opskriften er da også bookmarket :-)
            Jeg giver en tilbagemelding når forsøget er prøvesmagt :-)

            • Ann-Christine skrev:
              4. maj 2012 kl. 21:34

              Det glæder jeg mig til at høre om. God fornøjelse :)

  • Jonna Boe Olesen skrev:
    2. maj 2012 kl. 21:42

    Har længe gerne ville prøve Hellmans – men smager den ligesom de “normale”? Altså K salat, gråsteen og alle de andre :-P

    I forhold til hønsene, synes jeg også at det er vildt så meget der er fra burhøns. Jeg synes det er grotesk så lidt plads de har.. Herhjemme holder jeg selv høns, så er jeg sikker på at de æg (og eventuelle kyllingelår i fryseren) er af bedste kvalitet og behandlet med kærlighed og respekt :-)

    • Ann-Christine skrev:
      2. maj 2012 kl. 22:30

      Nej, det gør den ikke helt. Hellmann´s er lidt mere syrligt i smagen, hvilket jo er en smagssag. Jeg har vænnet mig til også at bruge den på en rejemad og den slags. Ellers pisker jeg indimellem selv mayonnaisen fra bunden. Det er også godt :)
      Fantastisk at høre at du selv holder høns. Det må være så fint at spise kylling og æg, som man bare med hundrede procents sikkerhed ved har det godt og trives. Jeg er sikker på, at det smager så meget bedre!

  • 2. maj 2012 kl. 21:47

    Jeg bliver trist af at tænke for meget på æg. For uanset hvor økologisk man køber dem, så bliver der desværre destrueret en han, hver gang en hun “får lov” at vokse op og blive en æglægger. Det bedste ville være at have mine egne høns, meeen det går vist ikke på altanen!

    • Ann-Christine skrev:
      2. maj 2012 kl. 22:33

      Det har du så meget ret i, af samme grund er det ofte en hanekylling jeg køber når jeg skal bruge en hel kylling. jeg synes de er både kødfyldte og enormt gode i smagen. På en måde føler jeg, at det kompensere en smule (en dråbe i havet, godt nok) Jeg har også flygtigt overvejet egne høns, men det kræver vist en del overtalelse og så har jeg desuden ingen forstand på at holde høns … måske jeg skal undersøge det lidt nærmere

  • Piskeriset skrev:
    2. maj 2012 kl. 21:53

    Jeg køber altid økologiske æg. Jeg havde faktisk ikke tænkt på, hvad mayonnaise-producenterne bruger, men det er også utrolig sjældent, vi spiser mayonnaise her i huset. Vi plejer så at købe Hellmann’s, men det skyldes mest af alt, at den smager godt. Nu er jeg da ekstra glad for, at det er den, vi normalt køber :-)

    • Ann-Christine skrev:
      2. maj 2012 kl. 22:35

      Og det er langt fra kun mayonnaise producenter, men også alle mulige andre slags produkter med æg i

  • 3. maj 2012 kl. 01:28

    JA, du kan tro jeg har en holdning ;-) De sidste mange år har jeg udelukkende købt økologiske æg – jeg nægter at støtte burhønseindustrien og deres systematiske mishandling af de stakkels dyr. Men nu har jeg så også været ude og se (og lugte) et hønseri – og det har gjort et STORT indtryk på mig. Da jeg generelt spiser overvejende økologisk er det begrænset hvor mange buræg jeg kommer i kontakt med i div færdigvarer osv – men jeg ved jo at der nok ryger et par stykker indenfor når jeg spiser kage hos andre eller på cafe. Uhm, Hellmann’s mayonnaise er helt klart en af mine favoritter når det kommer til convenience. Faktisk købte jeg for nylig den med sennep – og den er jeg ret glad for. Den er god på en tunmad. Har du set at Demeter har sendt biodynamiske æg på markedet?

    • Ann-Christine skrev:
      3. maj 2012 kl. 08:48

      Det må være spændende at have besøgt et hønseri, jeg kunne også godt tænke mig at se de forskellige. Både burhøns, skrabe, fritgående og øko, så er der et reelt sammenligningsgrundlag. Men jeg tror jeg kommer til at tude over de stakkels høns´ forhold.
      Jeg har set de biodynamiske, og blev så glad over at de er på markedet. Men jeg har endnu ikke smagt dem, har du?

  • heidi skrev:
    3. maj 2012 kl. 07:26

    Jeg har de sidste par år udelukkende købt øko æg, og bruger også kun Hellmanns mayo – både fordi jeg bilder mig selv ind at den er af lidt bedre kvalitet end flere andre mærker, og så netop også fordi de bruger æg fra de fritgående høns. Og så kan jeg også godt lide smagen.
    Ja, den er dyr (eller dyrere end discountmærkerne) – men jeg køber når der er tilbud til omkring en tyver, og så er der altid mayo i skabet.
    Eneste ulempe den har er at det mega besværligt at få noget pænt ud på et stykke brød – men det har jeg løst ved at bruge en plasticflaske som jeg fylder over i :-)

    • Ann-Christine skrev:
      3. maj 2012 kl. 08:48

      Det var da et super tip, Heidi. Haps, den bruger jeg ;-) Tak!

  • MissMuffin skrev:
    3. maj 2012 kl. 08:06

    Jeg køber altid øko-æg. Eller endnu bedre, æg fra bondemanden nær min barndomsby hvis jeg er på de kanter. Fantastiske æg, men der er også tit udsolgt når jeg kommer!
    Det er heller ikke så længe siden, at jeg læste samme artikel og jeg må indrømme, at jeg slet ikke havde tænkt på hvor mange produkter, der faktisk indeholder æg og det er lidt skræmmende. Inddirekte er man jo så med til at støtte produktionen af buræg, mens man tror man gør det stik modsatte!

    De fleste mejeriprodukter køber jeg også økologisk hvis jeg kan få det og det samme med mel. Ligesom dig er jeg begejstret for det økologiske gær selvom det er ret dyrt, for det holder bedre og smager mindre igennem. Når nogen ser dem i mit køleskab bliver jeg ofte mobbet med, at jeg har for mange penge, men det kan jeg vidst godt tåle:)

    • Emma skrev:
      3. maj 2012 kl. 08:19

      Det er sjovt det med gæren. For ja, den økologiske koster næsten 5 gange så meget som den konventionelle, men hey: 5 kroner for en pakke gær, som holder til 4 lækre brød eller plader med morgenboller? Det synes jeg bare ikke er spor dyrt.

      • Ann-Christine skrev:
        3. maj 2012 kl. 08:45

        Enig :)

    • Ann-Christine skrev:
      3. maj 2012 kl. 08:52

      Ja, det er også præcis det jeg gerne vil gøre opmærksom på, at man støtter produktionen af buræg ved at købe produkter med buræg, selvom man tror man gør det stik modsatte! Burde det ikke stå på ingredienslisten?
      Penge og øko er i øvrigt en spændende snak :)

  • Anne skrev:
    3. maj 2012 kl. 09:06

    Your blog is always interesting although it does challenge my Danish sometimes! Here in the UK, more manufacturers are selling their products labelled made with free range eggs / organic. As a family we prefer Hellman’s although for dishes with a ‘pure’ mayo tase like Toast Skagen we much prefer K-Salat (I have to buy it mail order from a Danish foods importer). Do they do an Oko version which I can fill our suitcases with this summer when we visit Copenhagen? I cannot easily buy fresh yeast and have to ask at the bakery dept in the supermarkets as they will sell it to me. Dried yeast is more easy to get but I have never noticed an organic or oko one – I will look out for it. Thank you this has been an interesting thread.

    • Ann-Christine skrev:
      4. maj 2012 kl. 21:28

      Thank you very much! And I can truly understand if my blog challenge your danish, I´m just very glad to have a reader from UK :) I don´t think K-Salat or Hellmann´s have a organic version, if they had, I would most certain prefer organic. When you visit Copenhagen this summer, look for oko yeast in the supermarkets.

  • Tulip skrev:
    3. maj 2012 kl. 10:18

    Her er det også øko-æg og Hellmann som er det eneste der dur. Jeg er chokket over at det forefinder sig sådan, at det buræg, der er i alt andet – det SKAL efter min mening stå på ingredienslisten, men det er sikkert det billigste produkt, som alt det andet der kommer i færdig lavet produkter. Derfor kan jeg også rigtig godt lide at lave min egen mad fra bunden, så ved man hvad der kommer i og at det har den kvalitet som man selv ønsker.

    Jeg er klar til at gå på barrikaderne og demonstrere (det har jo lige været 1. maj) vi vil vide, hvad der er i vores mad!

    • Ann-Christine skrev:
      4. maj 2012 kl. 21:29

      Ja, det er også det med at man ikke ved – eller har en mulighed for at vælge – hvad der er i det man køber. Det vil jeg gerne vide, så må hver enkelt selv tage sine valg. Præcis som dig foretrækker jeg også at lave det meste fra bunden, dels smager det bedre og dels så ved man hvad ens mad indeholder

  • Tulip skrev:
    3. maj 2012 kl. 10:28

    Bruger dog den alm. mayo på madder, det skal der vist ændres på…

  • Therese skrev:
    3. maj 2012 kl. 11:27

    Jeg køber altid øko-æg, og økologisk mayo. Andet kan jeg ikke få mig selv til. Det er fint at vide at sådan en gigant, som Hellmans, bruger nogenlunde ok æg. Det ville dog være fantastisk hvis de brugte økolgiske, eller lavede en økologisk mayo, med samme lækre smag.

    Fritgående høns, kan gå sammen p til 10.000 dyr, med 9 høns pr. kvm, der er ikke krav til vinduer. De kan dog gå ud, og det er et plus. De får trimmet deres næb.
    Det er selvfølgelig bedre, end en burhøne, men hvis man virkelig vil dyrevelfærd, skal man vælge de økolgiske hønsebasser :-)

    • Ann-Christine skrev:
      4. maj 2012 kl. 21:32

      Hver må tage deres egne valg, jeg synes bare det er vigtigt at der er gennemsigtighed og at man kan se hvad man vælger. Personligt har jeg ikke fundet en færdiglavet økomayo som falder i min smag. Desværre. Så enten laver jeg den selv og så har jeg det ellers helt fint med at spise Hellmann´s.

      • Therese skrev:
        6. maj 2012 kl. 18:06

        Det har du ret i, jeg synes også det ville være en rigtig god idé, hvis det var mere tydeligt på indholdsfortegnelsen.

        Jeg skrev det ang. fritgående høns, fordi jeg selv blev ret overrasket over det, da jeg læste en oversigt over de forskellige typer hønsehold.

        • Ann-Christine skrev:
          6. maj 2012 kl. 20:34

          Det er også grotesk, bare sådan generelt. Vil helst have æg og kød fra glade dyr :)

  • P. Andersen skrev:
    4. maj 2012 kl. 10:28

    Man kan jo altid vælge at lave sin egen mayonnaise! Det er ikke så svært, som det lyder…

    • Ann-Christine skrev:
      4. maj 2012 kl. 21:34

      Nej, det er nemlig ikke spor svært og så smager det også dejligt :)

  • R Olsen skrev:
    6. maj 2012 kl. 03:52

    Er det kun mig der synes at de her højt besungne øko-æg ofte har en ret fiske-agtig eftersmag?

    • Therese skrev:
      7. maj 2012 kl. 11:14

      Det har jeg aldrig lagt mærke til, men vil da lige smage efter en ekstra gang ;-)