Valdemarsro https://www.valdemarsro.dk/kuta-paa-lombok-paa-nabooeen-til-bali/

Kuta på Lombok – på naboøen til Bali

kuta strandNabo øen til Bali er ret overset og jeg havde faktisk slet ikke hørt om Lombok tidligere, ikke før jeg her på bloggen løftede sløret for, at vi drømte om at rejse til Bali og Gili øerne på vores fire måneders drømmerejse.

Vi blev nysgerrige på at opleve Lombok, så vi sejlede hertil efter mange dejlige dage på Gili. På vores vej tilbage til Bali.

Kuta på Lombok, som slet ikke er at forveksle med navnesøsteren Kuta på Bali (sidstnævnte har jeg hørt omtalt som den balinesiske version af Sunny Beach, Bulgarien) var destinationen for vores rejse.

Kuta Lombok er endnu et ret uopdaget paradis. Og så alligevel ikke. Surferne har fundet vej hertil, backpackerne rejser til Lombok og turismen er i det hele taget i sin spirende opstart, og dét på godt og ondt …

afslapning

Under træerne ligger landmændene og tager en tiltrængt pause for solen. Dagen starter tidligt. Lombok er en muslimsk ø og ca kl 4.30 synger moskeen til bøn, arbejdet starter ved solopgang og i de varmeste timer bliver der sovet middagslur og slappet af i skyggen.

benzin

Butikkerne langs vejene byder på lidt af hvert. Her sælges benzin på flaske til de mange scootere på øen. Lige som man kan købe saronger, leje scootere, få arrangeret ture rundt på Lombok eller til Komodo – og altsammen til ‘very special price’.

På Lombok er der på en og samme tid helt enormt afslappet, langsomt tempo og samtidig en meget stor iver for at sælge til de turister der har fundet vej til øen.

hytter-lombok

I området Kuta er der den smukkeste natur, strande som man kan have næsten for sig selv og et kæmpe stort grønt bjergområde.

affald og tang

Strandene er store, brede og enormt smukke – og med en del affald, desværre. En hel del menneskeskabt affald og plastic skrammel i sand og vand og langtfra bare naturens tang og den slags.

Strandene på Kuta er både de mest øde, vi endnu har set på vores rejse, men også de mest beskidte.

kuta_lombok_beach

I Kuta og på Lombok er der geder, høns, køer og hunde på de smalle og snoede veje. De går frit omkring, mens scooterne drøner forbi.

kuta_lombok

På stranden ved Kuta by er der smukke klipper at klatre i og boder med tøj.

kuta-strand-lombok

En eftermiddag slog vi os ned på en lille øde plet. Planen var et par afslappende timer ved stranden.

I løbet af få minutter blev vi omringet af børn og voksne. Vedholdende sælgere, som gerne ville sælge os armbånd, saronger, frugt osv. Vi takkede pænt nej tak mange gange. De satte sig ved siden af os og ventede tålmodigt i et kvarters tid på, at vi skulle komme på bedre tanker.

7-8 sælgere fuldt påklædt. Og os fire i badetøj.

De gav op og gik videre. Nye kom forbi og prøvede, om vi var blevet møre … Vi tog videre.

Det er skisme svært! Lombok er en del fattigere end Bali. Der er kamp om indtjeningen og det er fuldt forståeligt, at de kæmper for at sælge deres varer. Her møder vi ingen ‘laidback’, ligegyldig holdning til turisterne. Alle gør sig umage for at gøre deres bedste. Alle er på. Og turister er lig med penge til at forsørge familien.

kutaPå Lombok er der en del hjemløse hunde. En del virker til at være i en lidt sørgelig forfatning og en nat vågnede vi til lyden af hundeslagsmål. Vi ser hundene vise tænder overfor hinanden. Nogle hunde har rabies og andre virker enormt opsøgende og som om de bare trænger til at blive nusset og snakket med.

lombok_kuta_beachMan får både glade smil og god duft i sit vasketøj her ;) Det er så nemt og billigt at få vasket overalt, hvor vi rejser.

lombok-fiskereFiskebådene er trukket op på land, og efter solnedgang sejler de ud igen.

lombok-smuk-strandPå hele denne strand var vi nok i alt 30 mennesker. Fem turister og badegæster – resten var sælgere og fiskere.

marked-kuta

Vi gik en dag en tur forbi markedet i Kuta.

markedHer bliver handlet alt fra friske eksotiske frugter, friskfangede fisk og blæksprutter, slagtede høns, tilberedte snacks og plastic sandaler.

sandkorn kuta

Strandene er ret forskellige. Vi kørte med en chauffør rundt mellem de forskellige strande på Kuta en dag, og hver strand er en ny oplevelse. Nogle har kartoffelmels fint hvidt sand og andre er en hel del mere grovkornet …

smuk strandSÅ smukt

smukkeste udsigt lombok restaurant

Restaurant Ashtari

spis paa lombokMaden på Lombok er fantastisk. Det er faktisk sådan, at uanset hvor vi har spist på både Bali, Lombok og på Gili, så har vi spist godt. Uanset om vi har spist et måltid til 60 kr for os alle fire eller et til 300 kr, så har vi spist fantastisk lækker, hjemmelavet og veltilberedt mad.

Så selv om man går helt i feriemood og nærmest ikke orker research efter gode steder, så skal man slet ikke bekymre sig om at få serveret et intetsigende måltid – for det sker ikke. Det er i alle tilfælde ikke sket for os.

På Lombok spiste vi på den fantastiske restaurant Ashtari med udsigt ud over Kuta. Vi havde inviteret vores lokale chauffør til at gøre os selskab og bød ham på frokost – en skøn oplevelse.

Vi spiste også på flere lokale Warungs, både de helt simple og billige og de lidt dyrere.

Alt smagte godt! Lombok er helt klart et paradis, når det gælder god mad.

strand indonesien

strand og skyer

strand

stranden lombok

toj til salg

Masseproducerede produkter til turister, side om side med sirligt håndvævede saronger.

toj til torre

På denne grund, som lå lige ved siden af vores hotel var der vasketøj, byggeaffald, husholdningsaffald, hjemløse hunde der sover i hjørnerne og et par græssende køer i snor.

udsigt lombok

Udsigten fra Restaurant Ashtari og udover bjergene i Lombok er fantastiske. Vi var bjergtaget og imponeret. Der er så grønt, frodigt og endnu uberørt.

Lombok er helt klart stedet for de turister, som holder af at se steder før alle andre. Øen er i sin spæde opstart af en garanteret rivende udvikling. Der bliver handlet grunde, lavet planer og der er lige dele investorer fra Indonesien og resten af verden, -specielt Australien, som har kig på den naturskønne ø. Jeg tror, at om 10-15 år, så vil strandene være fyldte af turister, som surfer, bader nyder strandlivet og spiser god mad.

Fodbold-kuta

Johan så et par lokale drenge på 7-9 år, spille fodbold en sen eftermiddag. Vi spiste en tidlig middag på en Warung overfor ‘forboldplænen’ og så snart vi var færdige, spurgte han “må jeg lige løbe over og spørge om jeg må spille med.

“Can I play?” spurgte han dem. Det måtte han gerne og kort efter meldte Martin sig i kampen og de spillede fodbold i en lille halv times tid.

Det er vildt hvad sådan en rejse gør ved lysten til at lære sprog. De to små skoleklare størrelser suger til sig. De kan forstå ret så meget, kan sige en masse sætninger og øver sig nu i at bestille deres eget mad, når vi er ude at spise.

“Skal vi ikke lave en regel om, at vi i vores familie altid  taler engelsk sammen om fredagen?” spurgte Julie mig i går.

solnedgang

16 kommentarer
  • Helena Larsen skrev:
    16. april 2015 kl. 17:47

Tak for dejlige rejsebeskrivelser! Det giver god inspiration – specielt til måden at rejse på.

Jeg var ved Kuta, Lombok helt tilbage i ’93 sammen med en veninde. Vi stor nød det og nød de smukke mennesketomme strande (og ikke beskidte). Dengang talte vi om, at når vi kom tilbage om 20 år, så ville der være store hoteller og meget turistet. Ja, faktisk så var vores tanker dengang meget ligesom du forudsiger det bliver i fremtiden. Interessant at der ikke er sket meget siden.

18. april 2015 kl. 13:59

Tusind tak, det er jeg glad for at høre :)
      Ja, det er faktisk lidt interessant! For det er bestemt ikke fordi de ikke vil turismen på Lombok – de vil den rigtig gerne. Men hvad er det lige der gør at nogle lande bliver mere et trækplaster end andre, på trods af de smukkeste strande og en skøn natur …

• Jeanette | Villa Villekulla skrev:
    16. april 2015 kl. 22:09

Det ser bare så skønt ud, og det er rigtig fedt at læse med. Jeg har selv været på Bali som ung backpacker. Vi kom desværre aldrig til Lombok, vi snakkede kun om det. Det var netop Kuta på Bali, der trak i os 19-årige festglade danskere. Det kan man jo godt fortryde lidt i dag ;-)

Men dit indlæg vækker trods alt gode minder, og det er rigtig spændende at følge jeres rejse.

18. april 2015 kl. 14:03

Ens præferencer ændre sig jo en smule med tiden ;) Jeg håber I havde en fantastisk tur dengang.
      Skønt at det bringer gode rejseminder frem at læse med her i øjeblikket :)

• Wanda skrev:
    17. april 2015 kl. 10:30

Ja Lombok er et fantastisk dejlig sted at være. Vi var der i februar 2001. Ser at I også oplever meget af det, som vi oplevede.
    Kan dog fortælle at Sumatra er det bedste sted vi har besøgt.
    Kan komme dertil, så af sted :)
    Var også ude at besøge de forhen værende kannibaler. Vi sejlede på Lake Tuba. Besøgte nogle af de små øer der. Det var der kannibalerne holdt til, ja dem vi havde hørt om og fik fortalt om.
    Fortsat god tur.
    Hilsen Wanda

18. april 2015 kl. 14:07

Vi har fået anbefalet Sumatra af flere, så det skal helt sikkert med på en fremtidig rejseplan. Vi når det nok ikke i denne omgang, desværre rækker tiden ikke til det hele – men er dog lidt fristet ;)
      Tusind tak
      Kh AC

• Marina skrev:
    17. april 2015 kl. 11:42

Dejligt at se at der er steder hvor turismen kan spirre i årtier i stedet for bare at komme brasende som et damptog. Allerede da jeg som ung rejste til Indonesien (af 3 omgange) var turismen på vej på Lombok, men det er åbenbart gået så langsomt at det stadigt kan føles som om den er på vej.

Omvendt var Bali dengang et af mine yndlingsteder i verden. Jeg elskede de uforstyrrede rismarker, landsbyerne og især kulturen og derfor fandt jeg mig glad i at der var temmeligt turistet. Derfor var det også vigtigt for mig at vise børnene Bali. På første besøg var vi allesammen lykkelige for øen (også selvom jeg syntes at der var kommet ufatteligt mange flere turister…). Da vi vendte tilbage to år senere var vi allesammen lidt i chok, fordi turismen havde vokset så voldsomt og ikke altid på så god en måde. Fx er de smukke områder med rismarker slet ikke uforstyrrede længere, men derimod fyldt med grimme turistbikse, rigmands villa og hoteller. Vi mødte mange balinesere der var virkeligt kede af udviklingen, især omkring Ubud. På den anden side er turisme selvfølgelig det mange lever af.

18. april 2015 kl. 14:16

Jeg tænker, at det afhænger af øjnene der ser, og ikke mindst af hvilke forventninger man har med. Vi tog – nok af samme grund som det du beskriver – ikke tilbage til Kho Phi Phi i Thailand denne gang. Vi var der for 12 år siden og det var fantastisk. Jeg er sikker på at vi ville blive lidt skuffede nu. Bali derimod lever fuldstændig op til vores forventninger og vi elsker det. Det er også første gang vi er her, så vi havde ikke en tidligere fantastisk oplevelse gemt i minderne.

• Jeanette Hankert skrev:
    29. februar 2016 kl. 16:39

Jeg og familien er ved at planlægge 3 ugers sommerferie til Bali, Gili og Lombok. Vi har 2 ud af 4 steder booket, men syntes ikke udbuddet af overnatningssteder nær Kuta (Lombok) er overvældende.
    Kan du anbefale et godt sted at bo med børn ?

2. marts 2016 kl. 12:00

Vi var vilde med Gili og Bali, men hånden på hjertet – Lombok var ikke lige os. Her er link til hvor vi boede: http://www.valdemarsro.dk/rejs-i-asien-tip-til-hoteller-og-gode-spisesteder/ det var okay, uden at være noget særligt.
      Jeg har fået anbefalet Lombok af flere som var helt vilde med øen, men vi faldt bare ikke for den. Så mit bedste råd vil være at se om det er jer og være fleksible ift at kunne tage hurtigt videre, hvis det ikke er.
      Kh AC

• kathe laursen skrev:
    24. august 2016 kl. 17:01

Dejligt at læse om andre steder på Lombok. Jeg var der sammen med min søn i 2008 januar. Og hvilken oplevelse. Jeg sagde også her skal jeg tilbage igen. Jeg vil dog ikke vente 10-20 år med at ta derud, jeg rejser i Januar 2 uger til Bali hvor min lillesøster og niece gør mig selvskab, når de er taget hjem drager jeg til Lombok.Jeg vil en tur til Kuta efter at ha læst din beskrivelse, og så skal jeg besøge de 2 andre gili øer.
    Tak for en dejlig fortælling.

Kathe

25. august 2016 kl. 13:13

Ej, hvor fantastisk!
      Rigtig god fornøjelse og suk – hvor ville jeg gerne det var mig med de rejseplaner forude. Specielt Gili er vi blevet helt vilde med :)

• Peter Engel skrev:
    18. januar 2023 kl. 14:20

Hej Ann-Christine,

Jeg faldt lige over din side i min søgning omkring Kuta, Lombok. Har I været der siden 2015, og vil du stadig anbefale stedet? Vi er to midaldrende + en teenager, der sidder på Koh Lanta lige nu, og overvejer Lombok (vi har været på Bali og Gili flere gange, men kun én gang på (nord)Lombok).

19. januar 2023 kl. 09:10

Hej Peter
      Det lyder vel nok dejligt at sidde på Koh Lanta lige nu :)
      det har vi ikke, så jeg skal desværre ikke kunne sige hvordan der er nu.
      Rigtig god ferie til jer
      Kh Ann-Christine

• Melanie skrev:
    6. april 2023 kl. 18:12

Hej vi skal rejse til gili til juni og prøver at finde ud af hvordan man kommer til kuta på lombok kan man det fra gili air da vi skal være der i fire dage

7. april 2023 kl. 10:27

Ja, det kan man godt – vi sejlede, og bookede blot derhenne, så jeg kan ikke huske hvad det hed eller hvor (det er ved at være 8 år siden)