Valdemarsro https://www.valdemarsro.dk/brugge-belgien-miniguide/

Brügge i Belgien – Miniguide

brugge_5

Jeg læste fornylig en online artikel, hvor Brügge optrådte på listen over en af de smukkeste små byer i Europa.  Det er bestemt ikke ufortjent! Vi besøgte byen efter et par skønne dage i Bruxelles og var lige med det samme helt betaget af byen, som emmer af historie, romantik og smukhed drysset ud over alle brosten, kanaler og gadehjørner.

bedste-restaurant-brugge

Vi startede besøget i Brügge med et besøg på restaurant Kok au Vin, som imponerede med virkelig skøn frokost som forkælede smagsløgene med årstidens råvarer, lækker børnemenu, hyggelige lokaler og alt sammen til en pris, som ligger et godt stykke under dansk niveau.

Brügge er en finurlig by at besøge om sommeren, hvor den på en og samme tid er fyldt af turister og delvist lukket ned som sommerferielukket. Mange af de små fine spisesteder, som vi havde fundet frem til hjemmefra havde ferielukket i juli, så vi var lidt på bar bund og havnede i et par turistfælder med ok, men ikke specielt anbefalesværdig mad. Kok au Vin kan til gengæld varmt anbefales og ellers så går man under alle omstændigheder heller ikke ned på chokolade, is og vafler i Brügge, og det er jo i sig selv et stort plus. blomster bruges_1

Der er mange turister i byen, som især er meget besøgt af englændere. På byens mange torve er der en hyggelige summen af mennesker og sommerstemning – nu var der også lidt over 25 grader og solskin, da vi besøgte Brügge. Bevæger man sig rundt i de små gader, så er der stille, næsten ingen trafik og mange fine bygninger, grønne områder, små parker, torve og snoede brostensgader.

Jeg kan lige forestille mig, at et besøg i Brügge i december, må være som at træde ind i en idyllisk julekulisse på den fineste ‘Jul i Gammelby’ agtige måde. bruges-belgium

brugges_valdemarsro brugge_4
bruges brugge_ brugge_2 brugge_3

brugge_kanalerne brugge-belgien brugge-i-belgien
legeplads-brugge

Den store legeplads i Koningin Astridpark, var et stort hit hos Johan og Julie. smukke-brugge svaner-i-brugge udsigt-valdemarsro-brugge

Vi boede på Hotel Novotel Brügge Centrum, som vi havde fundet et godt tilbud på via Hotels.com til 678 kr for én overnatning – og der var pool i hotellets have, hvilket var et stort plus i sommervarmen.

15 kommentarer
  • Anne skrev:
    30. juli 2014 kl. 14:02

Brügge er et fantastisk sted – jeg er helt enig. Og hvis du er til den slags er der en ret skæg film med Colin Farrell optaget der. Den hedder In Bruges og er en lidt spøjs sort komedie/thriller om en britisk lejesoldat der må gå i eksil og gemme sig i Brügge for nogle barske typer. Den er lidt spøjs undervejs, men der er nogle ret fine scener fra byen i filmen.
    Tak for en god blog med daglig inspiration til hverdagen.

1. august 2014 kl. 12:10

Jeg havde da glemt alt om at den film foregik i Brügge, jeg har set den – og får da helt lyst til at gense den, nu primært for at se optagelserne fra byen ;)
      Tak for de søde ord, det er jeg glad for :)

• Camilla skrev:
    30. juli 2014 kl. 20:14

Hej AC. Jeg var der selv med mine forældre sidste år, og du har helt ret, det er en fantastisk by! Helt klart et sted jeg vil tilbage til :)
    Jeg vil også lige nævne, at jeg elsker din blog. Følge med i jeres hyggelige familie og dine fantastiske opskrifter, så bliver det ikke en bedre blog efter min mening :)

1. august 2014 kl. 12:22

Det er så dejligt at den blog som jeg virkelig nyder at skrive, også kan gøre andre glade :) Tusind tak for din søde hilsen, det er jeg virkelig glad for :)
      Og jeg vil også meget gerne tilbage til Brügge en anden gang :)

• Poulsen skrev:
    30. juli 2014 kl. 22:19

Du har helt ret, sikken en flot by :-)

1. august 2014 kl. 12:22

Meget, meget flot :)

• Johanne skrev:
    30. juli 2014 kl. 23:01

Jeg var i Bruxelles sidste uge og nød forresten godt af en vaffel fra det sted, du anbefalede ;-)
    Vi var et smut i Gent i stedet for Brügge, da min veninde, som har været i praktik det sidste halve år i Bruxelles, havde hørt, det var et bedre udflugtsmål pga. færre turister, men ellers samme stil som Brügge. Det kan I evt. overveje til en anden gang. Der var dog en stor festival i hele byen, da vi var der, så den autentiske oplevelse manglede lidt. Kanalrundfarten gav dog alligevel et fantastisk indtryk af byen, som meget ligner de billeder, du har taget her fra Brügge. Fantastiske bygninger, de har i de mindre byer!

1. august 2014 kl. 12:25

EJ, hvor fint – de var gode, ik ;)
      Jeg har skrevet Gent på min liste over nye spændende steder, tak for tippet! Jeg tror bestemt ikke det er sidste gang vi besøger Belgien og så skal vi da næsten på kanalrundfart også. Det nåede vi ikke i denne omgang.

• Maja skrev:
    31. juli 2014 kl. 12:41

Jeg er helt enig! Brügge er den hyggeligste by, jeg var der for en månedstid siden med min kæreste. Vi nåede også forbi Gent, og denne by minder rigtig meget om Bügge også. Klart anbefalelsesværdigt at snuppe en weekendtur til en af byerne :-)

1. august 2014 kl. 12:41

Jeg skal helt klart forbi Gent, næste gang vi er på de kanter! :)

• Erhard Auerbach skrev:
    2. august 2014 kl. 11:43

Hej Ann-Christine.
    Min kone Pia og mig selv, har selv boet i Brügge i to år, og kan på det varmeste anbefale byen. Den har bare det hele, og det er ikke tilfældig at byen bliver kaldt Nordeuropas Venedig. Vi besøger stadigvæk byen med jævne mellemrum.
    Vi kan anbefale et lille hyggelig familie hotel midt inde i centrum, der hedder Bonobo.
    Mange hilsener fra det sønderjyske.

4. august 2014 kl. 09:26

Hej Erhard,
      Mange tak for anbefaling, det hotel vil jeg lige huske til næste gang – for ja, jeg tror også det er en by man vender tilbage til :)

• Tina Kruse skrev:
    25. juli 2022 kl. 11:06

Tak for tips i charmerende Brügge.
    Jeg var der med min mand 5 dage i juli. Vi spiste på locale.be. Virkelig lækker mad og vin – og venlig betjening. Varm anbefaling herfra til restauranten og til Brügge 😊

26. juli 2022 kl. 17:35

Hvor skønt. Det er jeg glad for at høre og mange tak for dit fine tip :)

• Tina Kruse skrev:
        6. august 2022 kl. 11:50

Jeg fik ikke skrevet, at det er Kok au Vin der er blevet til locale.be 👍😊