Valdemarsro https://www.valdemarsro.dk/weekend-getaway-thy/

Weekend getaway til Thy

Hotel Thinggarden

I weekenden tog Martin og jeg på en lille getaway – bare os to – til Thy, for at spise dejlig mad, gå lange ture, sove længe, opleve området og bare være i tosomhed for en enkelt weekend.

Danmark har så mange fine perler af hyggelige egne, områder, natur, mad, specialiteter og oplevelser. Et lille land med masser at byde på – også meget apro pros mit indlæg om mikroeventyr tidligere på ugen. Man kan jo altid starte med at tage udgangspunkt i sit eget nærområde, og udforske det helt i det små – og samtidig lave en lille bucketliste over fine steder der skal opleves og besøges. Som jeg har nævnt tidligere, så har vi umiddelbart ikke de store sommerferie rejseplaner i år – og sådan ser vores sommerferieplaner faktisk ofte ud. For hvis vejret er dejligt, så er det altså bare så skønt at tage på små og store udflugter rundt i det danske sommerland.

Johan og Julie glædede sig mindst lige så meget til weekenden som os, de skulle nemlig på minisommerferie hos mine forældre – så det var win/win over hele linjen.  Vi afleverede de to og så kørte vi videre mod Thy og Hotel Thinggaard

klitmoller-baade

thy-chokolade

På vores besøg i Thy boede vi på Hotel Thinggard, hvor vi også spiste om aftenen og som skulle give os et indblik i hvad Small Danish Hotels står for. Jeg havde i forvejen hørt godt om Hotel Thinggaard, som et skønt sted til en romantisk weekend – både hvad angår maden og Sydthy Kurbad, som ligger få hundrede meter fra hotellet. God mad og wellness – det er lige en kombination jeg kan lide!

thinggaarden

Vi havde bord om aftenen til hotellets 5 retters gourmetmenu med tilhørende vinmenu. Så hyggeligt! Martin og jeg prioritere ikke så ofte at tage afsted bare os to – vi kan i bund og grund bare godt lide at være sammen alle fire i familien – men indimellem, så er det nu altså alligevel mægtig rart at have tid til at sidde længe over en mange retters menu, drikke god vin, snakke, grine og bare være to.

Det var sådan en god aften.

Stemningen på hotelrestauranten er uformel, hyggelig og rar – betjeningen var sød og venlig, maden var i top, vinen var i top og selskabet var det allerbedste.

Vi spiste:

• Røget kartoffelsuppe med kulmule og urter – dén må vi prøve at gøre efter herhjemme og Martin er i fuld gang med at undersøge hvordan
  • Grofthakket laksetatar
  • Krondyr med pastinak og en virkelig god sauce
  • Oste fra Thise Mejeri  – altid en vinder, jo
  • Friske bær med chokoladeganache, saltkaramel, basilikumsukker og et væld af fine spiselige blomster.

Hotellet er i øvrigt med i foreningen Regional Madkultur Thy-Mors og gør en dyd ud af at urter, oste, krondyr osv er altsammen fra lokalområdet, Hanstholm vildtreservat og fra Nationalpark Thy.
dessert

Ej, men hvor er det da en fin dessert, hva´

Lige før vi ikke nænnede at spise den – men heldigvis gjorde vi, for nøj, den var god! Helt enkel, lækker og prikken over i´et at slutte middagen af med.

Jeg bliver ganske simpelt nødt til at lave noget dessert med bær, ganache og basilikum herhjemme snart. Bliver så inspireret! thinggarden thy-nationalpark

Hvad kan man opleve af fine ting i området ved Thy

• Oldtidshøjene er fantastisk område til at gå tur ved fjorden.
  • Thy Nationalpark
  • Sydthy Kurbad – virkelig lækkert, pænt og skønt selvforkælende sted
  • Lodbjerg Fyr, hvor man kan komme op i fyret og se hele området
  • Stenbjerg, som er et virkelig fint sted med hvidkalkede fiskerhuse, og som fungere som landingsplads for mange fiskere i området.
  • Klitmøller, som kaldes for Cold Hawaii – det er fedest på en lidt blæsende dag med bølger, hvor man rigtig kan opleve surf-livet. Vi har været der for nogle år siden, på en dag med gode bølger – og det er altså sejt!
  • Doverodde, som er en fin lille perle med købmandsgård og god restaurant, lystbådehavn og charmerende lille købmandsforretning
  • Snapseruten.
  • Hanstholm vildtreservat
  • og mange andre fine steder …

Vi nåede naturligvis ikke omkring det hele – men har fået smag for mere. Og i det hele taget smag for at tage på endnu flere små en og to dages ture rundt til små skønne steder i Danmark

thy

Vi gik ture ved stranden, både ved Klitmøller og ved Stenbjergnationalpark-thy

Kørte ture rundt i Nationalpark Thy
cold-hawaii

Var forbi Klitmøller

hurup-kurbad

Var i kurbad og tilbragte nogle pragtfulde selvforkælende timer i det meget anbefalelsværdige Sydthy Kurbad – åh, men så lækkert!

Det er næsten et must, i forbindelse med et ophold på Hotel Thinggaard.
doverodde-kobmandsgaard

Doverodde Købmandsgård – her var jeg forbi med min mor og søster på en cykelferie rundt på Mors og Thy, da jeg var teenager. Det regnede og vi kunne ikke finde en campingplads – det var jo altså før vi lige kunne google den slags på mobilen, så upraktisk ;) – men det endte med at vi slog os ned til varm kakao på Købmandsgården og fik lov at slå vores telt op i deres baghave.

Det var virkelig en pragtfuld ferie og et skønt ferie minde, så da vi kørte forbi et skilt mod Doverodde – så måtte vi bare et smut forbi og spiste en skøn sen frokost på Købmandsgården.stenbjerg

Fine hvidkalkede huse ved Stenbjerg – en lille fredelig perle, som absolut er et besøg værd. klitmoller

Fiskehusene ved Klitmøller

12 kommentarer
  • Charlotte skrev:
    30. juni 2016 kl. 10:20

Endnu en gang må jeg lig stemme i, Thy er skøn og helt sin egen!
    Men jeg bliver også lige nødt til at rette dig, for det hedder altså “Sydthy Kurbad”.
    Det er også et skønt sted, vi er der altid når vi er i mine forældres sommerhus. :o)

30. juni 2016 kl. 22:09

Ajj, godt du retter det – det er hermed også rettet i indlægget ;)
      Og ja, det er virkelig et særligt sted, helt sit eget og det var bare så skønt at opleve den dejlige del af Danmark :)

• Pernille skrev:
    30. juni 2016 kl. 14:54

Thy er virkelig skøn, jeg er selv derfra :)
    Men ja, det hedder Sydthy Kurbad og så hedder det i Thy og ikke på Thy☺️ Det er en mindre detalje, men dog meget vigtigt for os der er fra Thy

30. juni 2016 kl. 22:14

Det er da vigtigt! :) Og jeg har fluks rettet det til.
      Lige som det omvendt hedder på skagen og ikke i skagen – det er ikke altid nemt, men jeg synes det er herligt og vigtigt at holde fast i hvordan det er i de forskellige egne, for det har jo altså sin charme og historie :) Tak for hjælpen <3
      Kh AC

• Thomas Damsgaard skrev:
    30. juni 2016 kl. 20:17

Opskriften på den røgede kartoffelsuppe med kulmule og “tjums” tager jeg med mig i graven ?

30. juni 2016 kl. 22:15

Haha, den er virkelig også helt fantastisk! Vi bliver bare nødt til at se om vi kan ramme den sådan nogenlunde ;)
      Tak for dejlig mad, Thomas :) Det gør I altså godt.

• 30. juni 2016 kl. 22:18

Nøj hvor idylisk – ser bare herligt ud :)
    Elsker nordjysk sommer.
    – A

30. juni 2016 kl. 23:14

Me too – i det hele taget bare dansk sommer.
      Kunne faktisk være ret fantastisk bare at trille rundt i alle fine kroge og kanter af Danmark en helt sommer igennem og spise sig mæt i egnsretter, danske jordbær, fjordrejer og gammeldags isvafler ;)
      Kh AC

• Jeanette | Villa Villekulla skrev:
    1. juli 2016 kl. 17:22

Hold nu op, nogle indbydende billeder! Det ser virkelig lækkert ud det hele.

Thy er et sted jeg aldrig kommer, og jeg kender (desværre) intet til denne del af landet, men det kan være man skulle se at få lavet om på nu.

En kærestetur mand og kone imellem er jo guld værd for forholdet, som ind imellem bliver for nemt nedprioriteret af de skønne unger, der kommer til :)

4. juli 2016 kl. 15:48

Tusind tak, Jeanette og ja, det kan virkelig anbefales! Både en kærestetur og en tur til Thy i det hele taget. En skøn og smuk egn, som bestemt er et dejligt besøg værd :)

• Steen Munkholm skrev:
    1. juli 2016 kl. 20:15

Tja. Det er jo så det vi må døjes med hver dag døgnet rundt, året rundt ;-)
    Men ja. Det er et dejligt sted :-)
    Men det er bestemt rart at høre, at der er andre der sætter pris, på vores
    lille plet i Danmark :-)

4. juli 2016 kl. 15:49

Ha ha, ja – det er jo slet ikke så tosset, vel :) Et rigtig dejligt sted, med mange fine udflugtsmål og skøn natur.