Rør gær ud i en skål med vand. Kom sukker, salt, smeltet smør og fuldkornsmel i skålen og rør det godt sammen. Tilsæt hvedemel i og ælt dejen, gerne på en røremaskine ved middelhastighed, i 7-10 minutter til dejen er blød og smidig. Form dejen til en rund kugle og læg den i en skål. Læg et rent klæde over skålen og lad dejen hæve på køkkenbordet i en time.
Del dejen i to og rul begge stykker dej ud på et meldrysset bord, til en stor firkant på omkring ½ cm i højden. Skær dejen ud i firkanter på 10×10 cm.
Bland tomatpuré, ketchup, timian og oregano sammen i en skål og smør det på halvdejen af dejstykkerne.
Fordel resten af fyldet på midten, pensl kanten med sammenpisket æg og læg den anden halvdel af dejstykkerne over som låg. Pres kanterne sammen med en gaffel hele vejen rundt.
Sæt pizzastykkerne på en bageplade med bagepapir, og lad dem efterhæve i 45 minutter. Pensl med sammenpisket æg, og drys sesam og oregano over. Bag i en forvarmet ved 175 grader varmluft i 17-20 minutter, til de er gennembagte, gyldne og sprøde på overfladen. Lad dem køle af på en rist.






