I løbet af det sidste års tid har jeg fået et par forespørgsler til et indlæg om at have børn med i køkkenet – med inspiration og en fortælling om hvordan jeg gør og har gjort ift. at få Johan og Julie til at hjælpe med madlavningen og interessere sig for at være med i køkkenet.
Lige siden Johan og Julie har været helt små, har de været med i køkkenet i perioder, når både jeg og dem havde lyst til at lave mad sammen og være sammen omkring madlavningen.
Først i bæresele, og siden i en bumbo babystol på vores brede køkkenbord i køkkenet på Østerbro. Jeg lavede et hjørne på køkkenbordet, som var godt børnesikret, og hvor jeg altid var en armslængde væk. Her kunne de kunne kigge på, hygge og være med i madlavningen.
Så sad de der, den lille babybande og råhyggede, spiste ærter, bær og majskerner, prøvede at ramme deres egen og hinandens munde med lækkerier, mens de klappede i mel og havde en fest. Indimellem kunne det virkelig være så vildt ønskværdigt at kunne skrue tiden tilbage – bare for en lille times tid eller to og stornyde dén alder igen!
For mig var det en skøn måde at slappe af med god tid til madlavningen og samtidig have hyggetid sammen.
Jeg fortalte dem undervejs i madlavningen om, hvad jeg lavede og lod dem dufte til råvarer, krydderier og maden. Vi har lige siden de var helt små, fortalt om, hvor de forskellige råvarer kom fra; korn, krydderier, grise, køer, fugle fisk og om hvordan landmanden arbejder på gården med dyrene og grøntsagerne og om hvordan fiskeren fanger fiskene osv.
Alle de skønne ting og råvarer i køkkenet er bare et super godt udgangspunkt for gode snakke, fortællinger og er med til at skabe et godt fundament for en grundviden om hvordan man ting hænger sammen.
Jeg har altid ladet Johan og Julie være med i det tempo, som de selv synes er sjovt og i det omfang jeg selv har tid og lyst til på dagen.
Mit udgangspunkt er, at det er både rart og vigtigt, at man i en familie hjælper hinanden og det giver en god følelse af selvværd og værdi i familielivet, at der er behov for at vi alle sammen hjælper til.
Start i det små og få sat gang i madlavningen sammen
Min egen erfaring er, at det ofte er en god ide ikke at have en ambition om at “man skal lave måltidet sammen” – men at man skal bede om hjælp til små afmålte opgaver i starten og lade børnene bestemme tempoet for meget mere de har lyst til og lade dem gå lidt til og fra.
Start evt med at spørge om de vil tage sig af et par små kortvarige opgaver og varier lidt fra gang til gang hvad de kan hjælpe med.
Spørg fx om hjælp til:
- at slå æg ud i en skål
- at skylle salaten
- at skrælle gulerødder og kartofler (det synes mine to hurtigt bliver en lidt kedelig opgave)
- dække festligt bord
- røre noget sammen
- mose bananer
- smage til med krydderier
- sautere løg på en pande
- røre rundt i en gryde
- at lave ugens madplaner ud fra billeder og opskrifter i kogebøger
Også de helt små børn kan hjælpe med:
- skyllet salater og grøntsager
- pille skræl af banan og mose bananer til banankage og smoothie
- puttet mad i en gryde eller skål
- Røre i en skål
- Skære med børnevenlige knive (dem har jeg skrevet om her)
- De er også mestre i at trille pebernødder, udstikke kager, pensle brød og pynte kager.
Børn spørger ofte selv efter flere og flere opgaver og min datter Julie på 8 år har længe snildt kunne lave hendes egne havregrød, alt inkl og uden hjælp. Hun har styr på varmen på komfuret og ved den smager godt med lidt vanilje og en knivspids salt og har helt styr på det.
Når det kommer til køkkenmaskiner som fx stavblendere, piskeris og røremaskiner – samt kogende vand og skoldhede pander og gryder, så er det om at justere til efter alder og være meget opmærksom på sikkerheden for de små. De får aldrig lov at være alene med maskinerne og jeg husker altid at slukke stikkontakten og tage stikket ud – her er ingen tvivl om, at det ikke for børn, endnu. Jeg forklare hvad maskinerne kan, gør og hvordan man skal betjene maskinerne korrekt, men gør det også tydeligt at betjening af disse er en voksenopgave.
Gør madlavningen til en nærværende leg
Alle sanserne er jo i brug, når man laver mad – og spiser mad. Jeg opfordrer gerne Johan og Julie til at dufte, føle, smage, se og lytte og på den måde sammen lege, lære og nyde os gennem madlavningen.
Det er super lærerigt for børnene, men det har i den grad også den sidegevinst, at det får mig til at være i nuet og virkelig opleve og lege mig igennem madlavningen!
At nyde hvor vi er lige her og nu og rent faktisk dufte kardemommen, smage på saltflagerne og nippe forsigtigt til chilien. Madlavning med børn tager måske en smule længere tid, men det giver en helt særlig mulighed for at være tilstede lige nu og her – og den mulighed er værd at gribe!
Det er så godt at lære børn at lave mad af mange årsager:
- De får en god viden og et naturligt afslappet forhold til mad.
- De lærer om blandt andet vægt, fylde, mål og at læse opskrifter – rigtig godt supplement til skolebørn.
- De lærer råvarerne at kende.
- De lærer at begå sig i et køkken og kende forskel på okay-for-børn-redskaber og ikke-okay-for-børn-redskaber.
- De bliver ofte modigere til at smage nyt.
- Madlavning for børn understøtter et godt selvværd ift at kunne noget og være en del af noget.
- De lærer at lave mad – åbentlyst, selvfølgelig! Men altså, det er da bare en god ting at lære sine børn.
Og indimellem er det bare ikke lige dagen til det …
Ikke alle dage er gode til madlavning, måske man bare gerne lige vil have det overstået i en fart, ikke er i humør til det, eller gerne vil have lidt stille tid alene med madlavningen – det er altså også virkelig fint!
Indimellem kan der gå uger, hvor ingen af mine børn er med i køkkenet. Det kan være, at de har en periode, hvor de bare leger vildt godt med andre ting på det tidspunkt, læser bøger eller måske er vi voksne bare ikke lige i humør til at lave mad sammen den pågældende dag – og det synes jeg altså er okay altsammen! For i andre perioder er de med i køkkenet dagligt – det variere og det er helt okay.
Indlægget her er mest af alt en inspiration til at lave mad sammen for delvist at lære børnene at lave mad, at være sammen om noget rart på den måde og for at give et par ideer til at få børnene mere med i køkkenet.
Det kan frit benyttes, når der er tid og overskud til det ♡