Valdemarsro https://www.valdemarsro.dk/georgetown-penang-guide/

Streetart, Cafeliv og kultur i Georgetown – guide til Penang

georgetown-penang

En hel uge har vi haft den største fornøjelse af at slendre gennem Penangs gader, beundre byens streetart, de gamle historiske huse, drikke meget kaffe og spille spil på de utallige fantastiske cafeer, haft det sjovt i Little India og China Town, spise den dejligste mad i Malaysia, shoppe i de skønne storcentre ved strandpromenaden og været på en enkelt tur i Penang Hills og en tur ud på øen.

Georgetown har i den grad være en sand perle i forhold til alle vores foretrukne bylivsaktiviteter og uden at tage munden for fuld, vil jeg uden tvivl sætte Georgetown på min top 5 over yndlingsbyer i verden. (Nu hvor den er så frisk i erindring og vi er nyforelsket i byen, er jeg tæt på at give den til en første plads – men sådan havde jeg det også med fx Brügge i Belgien, Ubud på Bali og Hoi An i Vietnam).

Denne by har taget os med storm og har været den allerbedste afslutning på en fantastisk rejse.

cafe-georgetown

Georgetown er nok den by vi har været i med flest lækre kaffebarer. Lille familien kaffebarsnydere er temmelig tilfredse med udvalget ;) og skulle man nogensiden finde på at åbne en kaffebar selv, så er dette stedet at søge inspiration til indretning, cool stil og hyggelig rustik stemning. Kaffebarerne ligger overalt og der er absolut ingen grund til at søge hen i mod de (trygge) kæder som Starbucks og alle de andre kaffekæder, som også er pænt repræsenteret her i byen.

De små hyggelige kaffesteder ligger i den gamle by og den sidste uge har vi gået gennem gaderne, kigget på og efter streetart – mere om det senere – og besøgt mindst to kaffebarer om dagen. Her har vi spillet spil, læst bøger, tegnet, snakket, fjollet og spillet bordfodbold.

Vores foretrukne kaffebarer i Georgetown:

• The Mugshot Cafe – og bageriet Rainbow Forrest, cafeen blev vores faste ‘hæng ud-sted’
  • The Daily Dose
  • Pit Stop no. 12

cafehygge

Johan og Julie har (igen) fået nye venner og hyggede i et par timer på The Mugshot Cafe den sidste dag i Georgetown, med at spille Klodsmajor med en flok søde lokale piger.

georgetown-10Georgetown er nem at finde rundt i, og trafikken er til at have med at gøre. I flere gader kan man slendre hyggeligt rundt og bare nyde bylivet. Som i stort set alle andre byer i Asien er her sjældent fortov og man går i siden af vejen. Skal man afsted med mindre børn, så er bæresele at foretrække over klapvogn, men det kan nu godt lade sig gøre med klapvogn også.

georgetown-by

Åh, men altså. De farver, bygninger, charme og små smalle huse side om side. Her i byen har vi oplevet den allerbedste multikulturelle stemning. Vi har spist den skønneste mad i Little India og vandret gennem Chinatown, hvor vi er faldet i snak med flere handlende. Blandt en rigtig rar boghandler, som synes det er spøjst at stort set ingen danskere kan tale bare en smule kinesisk.

georgetown-centrum

Fra vores hotel (Glow Hotel, hvor vi spottede en god pris på Hotels.com og havde et stort familieværelse til 400 kr pr nat) kunne vi starte byturen i området omkring Nagore Square, hvor alle de gode cafeer, restauranter og den fine bystemning med streetart og kultur starter.

Her kan vi anbefale:

PikNik cafe – skøn stemning, fed fabriksbygning, og servering af vaffelburgere, lækre fritter, kaffe og andet godt.

siTigun Coffee house byder på kaffe og lækre kager.

georgetown-house

De gamle bygninger fortæller historier og mange af dem bliver renoveret løbende med stor respekt for den oprindelige stil.

georgetown

China town er som altid stemningsfyldt. Prøv også at gå en tur ud på ud på Chew Jetty som blev bygget og beboet af kinesiske emigranter i 19 hundrede tallet. Træhuse, der er bygget på pæle over vandet. Mange boliger er omdannet til turistbutikker, men stadig leves livet her og det er bestemt ikke uden charme.

little-india-georgetown

Little India er skøn. Vi elsker indisk mad, og spiste flere gange på den fantastiske restaurant Sri Ananda Bahwan, som også er et af de foretrukne steder blandt de lokale. Her spiser man virkelig god mad til billige penge – og der er en skøn stemning.

mad

Restaurant Mews Cafe er også virkelig lækker og serverer skøn malaysiske retter.

paraplyerFarverige paraplyer på en lille juice cafe på Chew Jetty.

penang-georgetown

Penang-hills

Vi var primært i Georgetown, men som de lokale siger; man kan ikke komme til Penang uden at besøge Penang Hills. Så vi tog selvfølgelig turen med bjergbanen op i de smukke bjerge, for at nyde udsigten over øen.

penang-tempel

Og en taxa hen for at se øens største tempel Kek Lok Si.

penang

beach-penang

Vi måtte også lige en tur ud til Batu Ferringhi, som er smuk – men det er dog ikke stranden, vi ville tage til Penang for en anden gang. Strandlivet er bare anderledes her og vandet er ikke badevandslækkert. Det er mere en strand ala vandscooter og aktiviteter end rolig afslapning i skyggen med en bog under palmerne og så i vandet for at bade.

rojak-penang

Gadekøkken markedet Gurney Drive er et besøg værd. Her er gadekøkkener med de lækreste malaysiske specialiteter og man spiser godt til billige penge. Vi prøvede blandt andet Rojak og fried rice.

tempel-georgetown

best-streetart
Vi havde så meget fornøjelse af at være på udkig efter og spotte al den fine Streetart rundt omkring på husfacaderne i den gamle bydel af Georgetown. Johan og Julie var virkelig på ‘opgaven’ – på bloggen i morgen fortæller og viser jeg mere streetart fra Georgetown.

Vi er her til morgen fløjet tilbage til Kuala Lumpur og har lige to dage her, inden vi flyver hjem på lørdag.

6 kommentarer
  • Camilla skrev:
    14. maj 2015 kl. 14:28

Sluger simpelthen din Malaysia indlæg rådet i øjeblikket. Er nemlig så heldig at skulle tilbringe 4 uger i Malaysia fra slut juli til slut august og lader til at vi har meget ens smag når det kommer til byen. Elskede nemlig også Hoi Ann i Vietnam. Men hvor boede i henne i George town? Og var i på madkursus i George town? Hvis ja, hvor?

18. maj 2015 kl. 09:43

Ej, hvor dejligt! Jeg tror og håber du bliver lige så begejstret for Georgetown som vi er.
      Vi boede på Glow hotel, havde et stort familieværelse til omkring 400 kr pr nat. Der er link i indlægget ;) Vi var ikke på madkursus i Georgetown, men jeg tror det er nemt at finde nogle gode steder :)

• Jimmi skrev:
    18. maj 2015 kl. 12:28

Hold op du er altså god til at tage billeder :-)

Var selv i Georgetown, Penang i februar – for første gang i 17 år – og det var som at “komme hjem”. Jeg ville elske at bo der et par år. Helt utroligt at der er så forholdsvis få europæiske turister der, men egentlig også meget rart.

Jeg boede faktisk også en enkelt nat på Glow hotel; dog til overpris, fordi jeg havnede der midt i fejringen af det kinesiske nytår. Faktisk nåede jeg at bo 4 forskellige steder på 5 dage ;-).

Nu vil jeg sætte mig til at læse nogle flere af dine tidligere indlæg fra jeres fantastiske rejse. God tur hjem – dét må blive svært at vænne sig til hverdagen igen.

18. maj 2015 kl. 20:58

Ej, hvor skønt! Jeg kan forestille mig at Georgetown er ændret en del over årene, specielt med de mange kaffebarer der er dukket op. Men charmen og sjælen i den smukke by har nok været meget genkendeligt, forestiller jeg mig.
      Det var også en by vi sagtens kunne forestille os at skulle bo i, hvis vi på et tidspunkt skulle vælge at flytte til udlandet. Det er virkelig rart og en god stemning.
      Og mange tak, rigtig god fornøjelse med læsningen fra rejsen – ja, nu starter hverdagen igen, hvilket nu også er rart. Vi skal bare lige over jetlagget, tror jeg ;)

• Sabine skrev:
    27. december 2017 kl. 14:54

Læser ivrigt dine rejseindlæg og har tidligere benyttet et dine tips til at bo i Ubud – hvilket viste sig at være et af de mest autentiske steder vi nogensinde har boet. Vi overvejer at tage til George Town men vil egentlig gerne kombinere det med noget bounty strand ferie også – nogle gode forslag til hvor det kunne være – vi har før været på Langkawi og din begejstring fortæller os lidt at vi skal prøve noget andet …

29. december 2017 kl. 10:28

Hej Sabine,
      Hvor er det dejligt at høre!
      Vi var virkelig begejstret for Georgetown, som vi faldt pladask for, så det kan varmt anbefales. Strandlivet på øen er noget anderledes end i andre asiatiske lande, meget mere action og ikke særlig bounty. Måske var vi super uheldige med Langkawi, da det var lige omkring den 1. maj vi var der, hvor rigtig mange fra KL rejser dertil. Jeg har desværre ikke nogle anbefalinger til bounty på Malaysia, som vi selv har oplevet – men jeg har hørt meget godt om Redang, som vi selv overvejede da vi var der.