Valdemarsro https://www.valdemarsro.dk/goteborg-ved-juletid/

I Göteborg ved juletid

kaffe-goteborg

Göteborg ved juletid er som at træde ind i en by forvandlet til et stort rart og hyggeligt julemarked. Jeg synes helt bestemt, at vi er virkelig gode til at julehygge her i Danmark, men wow, hvor er svenskerne også i særdeleshed gode til at skabe stemning.

Selv vores hotel var pakket ind i en gigantisk sløjfe, som en kæmpe julegave fyldt med glitrende jule og stemning.

Efter en hel dag med udflugt i Liseberg, vandring rundt i byens gader og et par udmattede og småtrætte børn, så er det rart at slutte dagen af med et måltid i kort afstand til værelset. Julie faldt i søvn i den bløde sofa ved vores bord, midt i hovedretten og der kunne hun fint sov videre – så det gjorde hun og blev båret op i seng, da vi alle var  færdige med at spise.
goteberg_2

HAGA JULMARKNAD

Lørdag formiddag tog vi sporvognen til den hyggelige bydel Haga, som i december byder på julemarked i Nygata, alle weekenderfra 10-16. På begge sider i gaden var opstillet boder med alverdens fine ting. Hjemmelavede strikkede vanter, hjemmesko, kunstværker, svensk bagværk som lussekatte, kanelbullar og andet godt. Butikkerne og cafeerne havde åbent og gaderne var fyldt med mennesker, julestemning … og en følelse af god tid! Alle ‘tog det lugnt’ – vores yndlingsord, fra da vi selv boede i Sverige og betyder ‘stille og roligt’.

Det var umuligt at tage billeder af, og vi tog det egentlig også bare lugnt og kameraet blev i tasken, mens vi sugede julestemning til os.

goteborg1 lyng saluhallen_1

SALUHALLEN

Næsten obligatorisk, når man er i Sverige og interessere sig for mad, er det at besøge Saluhallen, som i Göteborg ligger på Kungstorget. Saluhallen er et fint indendørs marked ala torvehallerne med både slagtere, fiskehandlere, bagere, specialbutikker, spisesteder og andet godt. Jeg kunne snildt gå rundt og kigge, nyde, lade mig inspirere og shoppe i et par timer herinde.

saluhallen_goteborg

Duften af kanel, nelliker i appelsiner, nybagt brød og kager var fortryllende og fik maven til at knurre.

goteborg_3 svenske-kager

Vi valgte dog at spare appetitten – på kraftig opfordring fra Johan og Julie – til vi kom til Liseberg. Der er ingen tvivl om, at juletivoli topper både kanelbullar og torvehaller, når man er 5 år!

solskin-liseberg

Liseberg var fortryllende magisk og fortjener faktisk sit helt eget indlæg (også fordi jeg har en milliard billeder, bare derfra). I får lige et sneakpeak her og så kommer der en af de nærmeste dage et indlæg og mange, mange flere billeder derfra.

A14_4092

4 kommentarer
  • Marian skrev:
    11. december 2014 kl. 09:18

Åh Göteborg – jeg får så meget hjemve og kan ikke forstå at jeg boede er for blot 6 mdr siden. Tak for en tur ned af memory lane.

• Ann-Christine skrev:
      11. december 2014 kl. 09:45

Det lyder dejligt! Jeg kan sagtens forestille mig at det er en skøn by at bo i.

• Mutti skrev:
    12. december 2014 kl. 10:52

Mange tak for de dejligste billeder, så kommer man da rigtignok i julestemning! Jeg tænker tilbage med stor glæde på vores juledage hos jer i Sverige. En af grundene var, at vi kunne tage det så lugnt, fordi dig og Martin havde helt styr på det praktiske til en helt uforglemmelig dansk/svensk juleaften! Og Juledag gik vi allesammen til julemesse. Husker endnu så højtidsstemt det var!

• Ann-Christine skrev:
      13. december 2014 kl. 06:46

Du er sød! Det var så hyggelig en jul vi havde i Sverige sammen :)