Valdemarsro https://www.valdemarsro.dk/skallerup/

Skallerup – en oplevelse for hele familien

Sidste uge havde vi den store fornøjelse af et dejligt ophold i Skallerup i Nordjylland.

Vi havde i forvejen flere gange hørt meget godt om Skallerup fra flere af vores venner, som har været der med deres børn – så jeg var ikke det mindste i tvivl om, at der ville være et godt match, da vi blev inviteret til deres smukke område ved Vesterhavet.

Skallerup Seaside Resort er et stort ferieområde med mere end 280 ferieboliger og masser skønne aktiviteter til hele familien. Det ligger lige ud til Vesterhavet, lige midt i den fantastiske natur der er kendetegnet for området her.

Skallerup har noget for alle aldre og for enhver smag. Uanset om man er til ro, naturoplevelser, gåture, spa og afslappende feriedaseri eller om man er i hopla til vandland, legeland, kreative udfoldelser og aktiv ferie.

Vi prøvede lidt af det hele og jeg glæder mig til at fortælle om vores oplevelser i indlægget her.

Vi boede i et spahus til 6 personer med udsigt til Vesterhavet. Veludstyret køkken med god mulighed for madlavning, med brændeovn, spabad, sauna og kæmpe terrasse. Et stort lækkert sommerhus, beliggende så man har det dejligt privat og samtidig med adgang til alle de skønne faciliteter i fællesområderne.

frokost skallerup

Vi spiste delvist i eget hus, hvor vi selv lavede lækre tapasanretninger og morgenmad – og delvist prøvede vi naturligvis også udbudet på stedet, både cafeen, delien og restaurant Galleriet (sidstnævnte fortæller jeg mere om længere nede).

Cafeen spiste vi i et par gange, og jeg kan blandt andet anbefale deres lækre pandestegte fiskefilet som ses på billedet herover.

islandske heste vesterhavet

En lille frisk gåtur fra feriecenteret ligger Dyregården, som jeg straks spottede, da vi planlagde vores ophold.

Julie er nemlig meget glad for heste og har gået til ridning i flere år. På dyregården kan man booke rideture på islandske heste, så vi blev enige om at det kunne være enormt hyggeligt at få den oplevelse sammen – at ride på islandske heste ved klitterne og på stranden. Jeg bookede en tur til os alle fire på et hold med både skridt, trav og tölt. Et hold til både begyndere og letøvede. Det var jeg ret spændt på, for Johan har ikke tidligere redet, men det gik så fint. Vi stornød det og havde de skønneste grineflip, mens vi töltede afsted i hurtigt tempo. Alle formåede at blive siddende trygt i sadlen på de skønne godmodige islandske heste og det var virkelig en stor oplevelse for os alle fire.

Drømmen om heste og at have en gård med masser skønne dyr på en stor dejlig naturgrund, den lever i bedste velgående hos Julie og jeg. Ikke nødvendigvis en drøm, der skal udleves (ikke her og nu, ihvertfald … ) men så hyggeligt at drømme og snakke om. ridetur islandske heste

heste

Vesterhavet viste sig fra sin fineste side med al sin skønne variation. På de få dage vi var afsted havde vi både milde efterårsdage med blå himmel og dage med hagl, regn og det vildeste blæsevejr. Den natur der er på denne side af landet fascinerer og bjergtager mig hver gang.

krea

Er det regnvejr eller koldt, så byder Skallerup på masser skønne aktiviteter indendørs …

Der er naturligvis vandlandet, som er et hit hos mine børn. Legelandet som henvender sig til børn op til 12 år, synes de også stadig er sjovt – og så er der et stort fantastisk kreaområde, hvor man kan gå i gang med alt fra produktion af hjemmelavede duftende bodyscrubs, sæber og lipgloss til glaskunst, bolchekogeri, maleprojekter og stenslibning.

Min mor, Julie og jeg hyggede meget med at lave sæber, badeolie, bodyscrub og lipgloss. Det var lige sagen for os alle tre. Imens spillede Johan en airhockey kamp mod bedstefar og bordfodbold med Martin.

Efter dagens kreahygge tog vi et spil bowling i kælderen, der er indrettet som en irsk pub med blandet bowlingcenter.

Vi kunne også have gået i biografen, som viser flere familiefilm om dagen, spillet squash eller trænet i fitnessområdet.
kreatid

Skallerup Museum er et besøg værd og fortæller historien om stedet – helt tilbage til slutningen af 2. verdenskrig, da der blev oprettet flygtningelejr i området her. 250.000 flygtninge strømmede til Danmark fra Tyskland og nogle af dem havnede lige netop her.

En lille flygtningelejr blev akut oprettet i Skallerup og fungerede som flygtningelejr fra 1946-1947 og en af de oprindelige barakker, fungere nu som museum.

Efterfølgende blev lejren bygget helt om og moderniseret til ferieboliger, som blev indviet i Skallerup i 1949.

Romulus spa

Indimellem er der særlige familieaftener i Romulus. Et spaområde der ellers er udelukkende er til +16 år – og da det lige passede med, at vi var der en aften med familieåbent greb vi muligheden for at have Johan og Julie med i spa.

Dagen efter var Martin og jeg alene afsted i spa et par timer og begge dele var virkelig lige sagen.

Romulus er indrettet med adskillige varme og iskolde bade, dampbade, sauna og afslapningsområde i omgivelser, som sætter den fineste ramme for timers livsnydelse. Vi prøvede to gange deres berømte saunagus, som er helt vidunderlig og en dejlige oplevelse. Skallerup har flere gusmestre, som hver især har helt deres kendetegn ift dufte, musik og stemning. Det er en særlig oplevelse, som jeg ikke har prøvet lignende andre steder.

I restaurant Galleriet er der skabt en lille intim restaurant. Skærmet af fra familieområdet, og primært henvendt til det voksne publikum. Det kan fx være at man har bedsteforældrene med på tur (som vi havde) og dermed snuppe sig et par timers tosomhed med en middag, mens børnene og bedsteforældrene hygger sig sammen.

Det kan også være afslutningen på en lækker spadag i Romulus, med middag og efterfølgende aftentur ved Vesterhavet.

I Galleriet nød Martin og jeg en hyggelig aften i hinandens selskab, med treretters menu + snacks og tilhørende lækker vinmenu.

skallerup klit

Værd at besøge i nærområdet omkring Skallerup

Rubjerg Knude Fyr, hvorfra der er en fantastisk udsigt over området, her kan man virkelig også i særdeleshed mærke de rå naturkræfter, der er kendetegnet for Vesterhavet. Vandet æder sig ind på klitterne og har blandt andet har fået bugt med Mårup Kirke, som nu er pillet ned, inden kirken styrtede i havet.

Jeg læste lige at Rubjerg Knude Fyr heller ikke skønnes at stå mere end max 1-2 år mere før det pilles ned eller flyttes af frygt for nedstyrtning, så det er endelig med at kigge forbi, hvis man er på de kanter.

brunch

Vi spiste den lækreste brunch på Keramikcafe Møllehuset, og det kan varmt anbefales. Stedet er yderst populært, så book endelig bord i god tid. Vi var heldige at få plads da jeg bookede bordet om mandagen, for selv på en helt almindelig onsdag formiddag i september, var der fuldt hus.

Vi har sjældent spist så lækker en brunch. Økologiske lækkerier, med hjemmebagt brød (de bager virkelig godt brød!) Varm anbefaling herfra. møllehuset

Vesterhavet er altid et besøg værd, og det har været en rigtig fin oplevelse at være i Skallerup. Her er virkelig noget for enhver smag og for hele familien, hvor der er tænkt ind i at skabe rammerne for et ferieophold, der gør det rart og lækkert for alle.

Vi var tre generationer afsted og alle havde en skøn oplevelse.