Valdemarsro https://www.valdemarsro.dk/smaa-glimt-fra-mekong-delta/

Små glimt fra Mekong Delta

mekong-deltaet-can-tho

Vi er landet i Can Tho. En by i Mekong Delta, hvor vi fløj til fra Pho Qouc og som normalt er en by, som for turister bruges som en mellemstation, hvorfra man rejser videre ud i Mekon Deltaet eller videre til det nordlige eller sydlige Vietnam. Vi har været på et homestay her i området i et par dage og bliver nu i Can Tho et par dage mere, inden vi rejser videre nordpå. Mekong Deltaet er et fantastisk område og i løbet af de næste dage fortæller jeg lige mere om området her.
vietnam-trafik

Der er nærmest ingen grænser for hvor meget der kan læsses på en scooter her. puppy-love

♥ Puppy Love ♥

I det homestay vi har boet på nogle dage, var der hundehvalpe, kattekillinger, nuttede ællinger og  vi faldt naturligvis pladask for alle de små tumlinger.  and-vietnam

Og vi tilberedte en ret overraskende aftensmad … Vi havde booket tre dage på Green Village Homestay – fortæller snart mere om stedet i et samlet indlæg – hvor man kunne få lov til at hjælpe med madlavning osv. Jeg forestillede mig noget med at klargøre grønt, rulle forårsruller, og lave frisk kokosmel, men vi var knap landet før vi blev spurgt om vi lige ville komme med hen og se på ænderne.

Køkkenhjælperen på stedet fangede to smukke pragteksemplarer og snurrede lidt en snor om benene på den. Johan og Julie fik lov at holde dem og kramme dem og det var altsammen vældig fint, hyggeligt og idyllisk. Så pegede hun på os – hun kunne kun sige få ord på engelsk, resten var fagter for at vi kunne forstå hinanden – og derefter på ænderne, en kniv og gjorde et tegn hen over halsen og vi forstod, at hun ville have os til at skære halsen over på de to hvide fjerkræ …

Argh! Jeg turde ikke. Ikke først, ihvertfald. Hverken Martin eller jeg har nogensinde prøvet at slagte et dyr. Men Martin tog udfordringen op under kyndig vejledning, og det var slet ikke så slemt som frygtet. Faktisk gik det ret stærkt og jeg tog mig så sammen og slagtede derefter den anden and.

Det var en vild oplevelse! På en gang lidt grænseoverskridende og samtidig føltes det ærlig talt okay og rigtigt.
Vi taler indimellem med Johan og Julie om at spise kød for dyr som har haft et godt liv – en overgang spurgte de en del til om det havde gjort ondt på grisen, koen, anden osv. Og alle de samtaler blev der sat rigtig fine ægte billeder og hændelse på – for det gik stærkt, så ikke ud til at være specielt pinefuldt … og så blev de to ænder til et rigtig godt måltid mad til mange mennesker.

sorteper

Der er blevet spillet en del sorte per her på rejsen indtil videre, og ellers bare slappet af, lyttet lydbøger, spille puslespil, malet i malebøger og ‘nogen’ har også kedet sig en smule indimellem. Jeg når aldrig selv rigtig dertil mere, men det er okay at kede sig lidt, synes jeg. Der skal være ro og tid til at nyde og tage tingene langsomt, specielt på en rejse som denne.

mekong-flod-tojvask

Jeg er taknemmelig for de bekvemmeligheder og muligheder, vi har i vores eget liv og jeg bliver endnu mere bevidst om at nyde og værdsætte både de små og store ting. Det bliver jeg flere gange dagligt mindet om, mens vi rejser og mens vi oplever andre måder at leve livet på.

10 kommentarer
  • Sinne skrev:
    9. februar 2015 kl. 09:01

Har I planer om at besøge Hoi An, for ellers kan jeg klart anbefale den lille skrædderby? :)

9. februar 2015 kl. 10:38

Ja, det er blandt planerne – jeg glæder mig meget til at opleve Hoi An

• Sinne skrev:
        11. februar 2015 kl. 14:09

Det glæder mig at høre, det skal I virkelig se frem til! :)
        Jeg kan også varmt anbefale at tage et homestay i Sapa – det er meget magisk!
        Jeg håber ikke, at I skipper den oplevelse :)
        Og hvis i gerne vil undgå det turistede vietnam, og se steder, hvor ingen andre turister har været, men hvor man møder minoritetsgruppe, kan jeg anbefale en tur med uncle9 :)
        Min veninde og jeg kørte med ham et par dage imellem bjergene fra Hoi An til Hue, og det var en af mine bedste oplevelser i de tre måneder vi rejste rundt i Asien! :) – Vi mødte folk, der ikke havde set europæer før, så hvordan ananas/peber/gummi voksede, drak friskpresset sukkerrugedrik med de lokale, så en væverifabrik, et gammeldags landbrug og badede i et vandfald i 2000 meters højde (og meget mere!). Jeg kan klart anbefale at tage et par dage med ham i bjergene bag på en motorcykel (han arrangerer også ture i bil).

12. februar 2015 kl. 04:25

Det lyder simpelthen så fedt!
          MJeg er med sikkerhed en for stor kylling til overhovedet at overveje at have dem med på en motorcykel, scooter eller det der ligner ;) Men jeg skal da lige tjekke hans bilture og se om det er noget.

• tina Nymann skrev:
    9. februar 2015 kl. 09:39

Ufff, I er godt nok modige, sådan at slagte fjerkræ med de to dejlige børn:-)
    Har de nogensinde overværet sådan noget før?

9. februar 2015 kl. 10:45

Nej det har de ikke, men de var så cool med det og tog det måske faktisk mere naturligt end os, tror jeg …
      Jeg tror egentlig det på en måde afmystifiserede mange af de billeder de havde i hovedet af hvordan den slags foregår – nu har de jo så oplevet den allerbedste måde at gøre den slags på, med dyr som havde det godt og levede skønt i naturen.
      Men ja, jeg havde også lige et halvt øje på dem undervejs, for at tjekke at de var okay ;)

• Lene Nørby Nielsen /Ud med børn skrev:
    10. februar 2015 kl. 13:18

Så sejt at have børnene med til at slagte ænder! Fine og inspirerende billeder!

11. februar 2015 kl. 10:43

Ja, det har jo egentlig været helt naturligt i mange mange år, at opleve den slags. -Og jeg kan meget godt lide at mine børn også ved hvor maden kommer fra og får et naturligt forhold til den slags.

• Rikke skrev:
    10. februar 2015 kl. 13:32

Hold op hvor i får jer en på opleveren, sidder altså tilbage med en god portion beundring for, at i giver jer selv den oplevelse.

11. februar 2015 kl. 10:44

Vi nyder det virkelig også og har allerede mange oplevelser med i bagagen :)