Valdemarsro https://www.valdemarsro.dk/baastad-miniguide/

Båstad i Skåne – miniguide

Norrvikens Trädgaard

Byen og området omkring Båstad på kyststrækningen lidt nord for Helsingborg i Skåne ligger så fint med brede sandstrande, skov og svensk natur – og byder på en hel del skønne oplevelser for hele familien.

Vi har aldrig været i denne del af landet tidligere, men på den anden side af Skälderviken ligger Mölle, hvor Martin og jeg for 10 år siden var på den fineste lille get away en weekend. Så vi glædede os meget til at komme på de kanter igen – blot et helt nyt sted denne gang og med de to sødeste rejsemakkere med på tur.

Riviera Strand

Vi boede på Hotel Riviera Strand, som er et rigtig lækkert familiehotel med udsigt til stranden. Johan og Julie var vilde med det og her er simpelthen også alt hvad et 8 årigt barn kan ønske sig; indendørs swimmingpool, børnepool, japansk udendørspool, fodboldbane, frisbeegolf og meget andet på selve hotellet. Inden for kort afstand er der mange flere skønne aktiviteter, området er kendt for sine mange golfbaner, cykelruter, samt en smuk natur at gå på opdagelse i.

Som Johan sagde det så fint, mens vi spiste middag om aftenen;
”Jeg synes, det her sted er den vildeste luksus og kunne godt tænke mig at være her længe! To måneder, måske …”

Her var virkelig også dejligt og stemningen var så hyggelig og rar, som vi sad der i restauranten og spiste. På Riviera Strand er der så godt afstemt med noget for en hver smag – restauranten er smukt indrettet og her kan man både kan bestille al carte og en stor buffet. Martin og jeg valgte vores menu fra á la carte menuen – og det var virkelig lækkert. Johan og Julie faldt pladask for den velassorteret buffet og var oppe og hente nye lækkerier mange gange, for til sidst at slutte aftenen af med al den is, de kunne spise, toppet med drys og chokoladesauce. Dét var en fest!
Johan og Julie sad på et tidspunkt i løbet af aftenen og talte om, at restauranten på Riviera Strand klart var med på en top tre over deres yndlingsrestauranter, sammen med Koalabar i Thailand og Sota Sushi i Aarhus.

Mens vi spiste middag lørdag aften kunne vi nyde denne smukke solnedgang

Solskin, sommervejr og en cocktail inden middagen.

Et smut ind til den lille by Båstad er et hyggeligt udflugtsmål for isspisning og kig på de mange fine både i lystbådehavnen.

Norrvikens Trädgårdar

Hvis man er på disse kanter, så er Norrvikens Trädgård et must.

Det er en virkelig en fin og hyggelig park med mange haver indrettet i forskellige stilarter, som man kan gå på opdagelse i og blive betaget af. Det er nemt atforestille sig at her er smukt året rundt – rammerne er simpelthen så fine.

I den smukke bygning er der en lille hyggelig cafe, hvor man kan købe kager, kaffe og te til en hyggelig fika, som kan nydes i gårdhaven eller indendørs og derudover så har stedet det smukkeste indrettede store orangeri, som jeg har set – drømmer om at kunne skabe sådan et sted i miniformat engang. Hvis vi på et tidspunkt skal derhen igen, så vil det være meget højt på min prioritetsliste at spise frokost eller middag i orangeriet.

Til Norrvikens trädgård hører også en lille planteskole.

Backdalens Växthus og cafe

Bäckdalens växthus & café, en lille fin og charmerende planteskole med cafe og stort kagebord, med et flot udvalg.

Vi spiste frokost i den hyggelige have – smørebrød og alt er økologisk, enkelt og lækkert og så drømte jeg lidt om karmeliatræer til haven, for der var virkelig mange fine af slagsen at vælge imellem.

På cykel langs Kattegattleden

Kattegattleden er en fantastisk cykelrute, der strækker sig over 370 km fra Helsingborg til Göteborg.

Vi snuppede en lille smagsprøve på ruten og cyklede 20 km på en skøn strækning gennem skov, natur og en smule på en stille vej med bred, sikker og god cykelsti. Gjorde stop halvvejs ved Mellbystrand, hvor der er endnu en skøn bred sandstrand, minigolf og et godt spot til isspisning på en sommerdag.

Vi har på denne tur til Sverige virkelig fået øjnene op for, hvor skønt det er at opleve byer og landskaber, mens man cykler afsted. Det skal vi klart gøre noget mere af og jeg drømmer lidt om en lille cykelferie på Samsø eller et andet fint sted til sommer.