Valdemarsro https://www.valdemarsro.dk/forkaelelse-og-sund-livsstil/

Forkælelse og sund livsstil

smaa_pandekager

To dejlige ting der følges af hånd i hånd i min verden: Forkælelse og sund livsstil. Forkælelse kan være mange ting. Det er de små dejlige ting man kan gøre for sig selv og andre – men det er fx også en helt igennem ualmindelig dejlig dag, som min fødselsdag igår – fyldt med forkælelse af mig fra min dejlige familie. Tusind tak for den og tusind tak for alle de søde fødselsdagshilsner både her på bloggen, facebook og instagram ♥

I dag står den på bunker af arbejde, men også på selvforkælelse i bedste og sundeste stil!

Jeg har vist aldrig fortalt, hvad jeg fik i julegave af Martin … Jeg fik en virkelig fed og lidt anderledes gave, som i den grad understøtter overskriften på dagens blogindlæg. Jeg fik et gavekort på træning med Dorte Ottosen, som er en virkelig super god personlig træner. Det gavekort understøttede så fint mit ønske og personlige mål om, at jeg i 2013 skulle have et stort fokus på at komme i super god form. Og ikke mindst, at jeg i 2013 skulle have integreret motion som en helt fast del af min hverdag – have rutinerne på plads og ikke bare pjat-træne lidt hist og pist i perioder, som jeg tidligere har gjort.

I morges startede jeg dagen med en løbetur for at varme op til dagens træning med Dorte. Så stod den ellers på benhård effektiv træning i en lille time, hvor vi virkelig fik taget fat i alle små og store muskelgrupper. Det var i dag min 11. træningstime med Dorte og det er helt, helt vildt hvad der er sket af udvikling på de 11 gange, siden vi trænede sammen første gang. Både styrkemæssigt, i forhold til mit løb, kondition og udholdenhed og man kan altså også se forskel. Ret meget faktisk!

Dorte har faktisk lige nu et særligt lækkert 12 ugers BootCamp 1:1 turboforløb, som jeg lige vil tippe jer om.

På ægte selvforkælelsesagtige vis hoppede jeg bagefter i et dejligt lynbad, og som en tidlig frokost spiste jeg sunde og smukke bananpandekager. Toppet med skyr, granatæblekerner, blåbær og kakaonibs. En kop kaffe, en mini-pause mens jeg spiste og så ellers fat på dagens (og aftenens) arbejdsopgaver.

bananpandekager_med_skyr_

Skriv en kommentar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *




16 kommentarer
  • 24. april 2013 kl. 15:26

    Synes det er en supervigtig pointe at forkælelse og sundhed godt kan gå hånd i hånd! Nogle gange er det helt absurd hvad folk gør af dårlige ting for dem selv og deres krop under betegnelsen “forkælelse”.
    Men jeg har helt sikkert også været igennem en holdningsændring, hvor forkælelse er gået fra at være fx slik og cola til mere “ægte”/hjemmelavede godter – og mere og mere nogle, der godt kan gå for at være sunde. Det er selvfølgelig blot i forhold til mad, men det gælder nok for alle forhold at man skal være god til at lytte efter hvad man har brug for og hvad man får det godt af.

    • Ann-Christine skrev:
      24. april 2013 kl. 22:48

      Vi er helt enige. Forkælelse når det gælder mad og spiselige lækkerier er også sunde sager – det er også en fantastisk smørbagt croissant eller en chokoladekage fyldt med gode råvarer. Jeg drikker meget sjældent sodavand og spiser heller ikke så ofte slik – bortset fra chokolade. Det er om at vælge både til og fra. Og at lytte efter hvad man har brug for, som du skriver. Min erfaring er at det er nemmere at lytte når man også har hele motionsdelen på plads.

  • Anne skrev:
    24. april 2013 kl. 20:13

    Er lige faldet over din blog – så fin og inspirerende! Skønt med nye ideer til retter, som jeg tror vil glæde både små og store i min familie. Tak for det!

    • Ann-Christine skrev:
      24. april 2013 kl. 22:48

      Det er jeg virkelig glad for at høre. Tusind tak for de søde ord!

  • Øglemor skrev:
    24. april 2013 kl. 21:24

    Det lyder bare som en rigtig god gave – både den konkrete med Dorte og din plan for dig selv om et sundere 2013. Jeg synes, det der bootcampforløb ser superinteressant ud, men det der med at mødes personligt bliver liiiidt svært for mig herovre fra den anden side af Storebælt. Æv også.

    • Ann-Christine skrev:
      24. april 2013 kl. 22:52

      Visse vasse med dig :D -du tager da bare lige DSB og så giver jeg kaffe og frokost efter træning ;-) Det kunne være super hyggeligt, ik!
      Men hun er virkelig god, også selv om man som dig løber godt og har en god grundform i forvejen. Det er jo altid fedt at blive presset lidt og udvikle sig.
      Ja, det var virkelig en fantastisk gave – også som jeg har givet mig selv. Det er en langsigtet investering ;)

  • 25. april 2013 kl. 08:48

    Sejt med en personlig træner! Det er utrolig hvor meget kan forandre sig, hvis man giver det et alvorligt forsøg. Godt gået!
    Og hvad sker der lige for din morgenmad! Det er jo ren luksus :-)

    • Ann-Christine skrev:
      26. april 2013 kl. 21:02

      Jeg holder vist bare generelt ret meget af smuk og lækker morgenmad ;)
      -ja, det er virkelig sejt med sådan en træner, og ikke mindst de resultater det giver

  • Majbrit skrev:
    29. april 2013 kl. 15:36

    Hej Ann-Christine,
    Først vil jeg lige ønske dig et forsinket,men hjerteligt tillykke med din fødselsdag :)
    Det lyder som en ønske fødselsdag, der er ikke noget bedre end at blive forkælet af sine nærmeste :)
    Og så vil jeg da bare sige WOW, hvor må det være fedt med sådan et forløb med en personlig træner :) jamen det er jo enhver kvindes drøm ;)
    Bliver da total nysgerrig på hvad det har gjort for dig, når du nu så stille skriver at det rent faktisk kan ses ….???? ;) måler du tabte cm. eller er det den kære badevægt der smiler tilbage til dig …???
    Og mit sidste, måske lidt MEGET nysgerrige spørsmål.. : hvor lang tid strækker dit forløb sig over, inden du skal klare det på egen hånd ???
    ( du behøver ikek svare på alle disse spørgsmål – hvis du synes jeg går for tæt på ) :)
    Jeg beundre dig bare :) – du oser af overskud, jeg elsker at kigge herind forbi :)
    Vil også lige fortælle at du var med i mine tanker, da jeg igår aftes kl. 21.25 snørrede løbeskoene, for at få kroppen i gang og pulsen op, på et tidspunkt hvor jeg havde vundet kampen med ole lukøje og min lille snart 3 årige prinsesse og havde puttet under dynen med min teenage agtige – 10 årige søn :)
    -tænkte… kom nu Majbrit – Valdemars ro kan, SÅ KAN DU OGSÅ!!!
    Og det var jo dejligt at få kroppen i gang efter dejlige dage med famile og venner og lidt for meget godt mad og sukker ;)

    Vil slutte for denne gang :)
    Tak for god inspiration
    Majbrit

    • Ann-Christine skrev:
      29. april 2013 kl. 20:04

      Hej Majbrit,
      Tusind tak! Ja, det er virkelig en drøm at få have sådan et forløb med en personlig træner og efter at have været igennem det nogle måneder kan jeg også for alvor se værdien af det. Jeg har i denne periode ikke spist så frygtelig meget anderledes end jeg plejer, dog selvfølgelig mindre chokolade og marcipan i forhold til julemåneden, som var måneden inden jeg startede med at træne med Dorte ;) Jeg har ikke været på vægten i lang tid, så jeg ved ikke om der er røget et par kilo. Jeg har besluttet at det skal ikke været det som motivere mig … derimod så motivere det mig helt vildt meget at se resultaterne på, at jeg kan løbe længere og hurtigere. Jeg kan løfte mere vægt og lave flere og sværere øvelser. I januar kunne jeg fx tage 16 lunges uden vægte, nu kan jeg tage 100 -når jeg træner med Dorte får jeg vægte på og så kan jeg tage omkring 40 nu. Jeg målte cm i januar, men jeg har faktisk ikke målt efter siden, jeg er dog ret sikker på at det kan ses der, for jeg kan se det på hvordan tøjet sidder og så er huden bare blevet pænere, glattere og er kommet til at se yngre ud.
      I første omgang tænkte jeg at nu gør jeg det her, for at smide et par kilo. Det er jeg gået helt væk fra, nu handler det om sundhed, styrke og om at løbe stærkere (så skal de 5-7 kilo som stadig sidder fra graviditeten nok forsvinde af sig selv er jeg sikker på).
      Mega sejt at jeg kunne motivere så du hoppede i løbeskoene. Jeg bliver også selv vildt motiveret af at høre om andres træning. Jeg har 20 gange i sammen med Dorte og så må vi se … jeg ved ikke om jeg forlænger endnu, og det er nok også ret forskelligt om der skal 10, 20 eller et helt fast forløb til. Det kan man jo aftale hen af vejen og måske starte med 10 gange.
      Jeg regner med at fortælle lidt mere om min træning de næste uger, så måske kan det også være med til at holde motivationen oppe hos dig – og lad mig endelig høre om det, for det motivere som sagt også mig :)
      Kh Ann-Christine

  • Majbrit skrev:
    30. april 2013 kl. 18:41

    Hej igen :)
    Sidder i toget på vej hjem fra job, ind igennem Århus og ville lige forbi her hos dig :)
    Og WOW.. der lå jo nærmest en halv roman fra dig til mig :) Tak – hvor er det fantastisk du giver dig tid til at svare :)
    Ja det lyder virkelig som om du har fundet balancen imellem det som rigtig mange kvinder, inkl. mig selv, roder rundt med oppe i hovedet…tid til træning, overskuddet til at spise sundt og så at der altid sidder et kilo eller to og strammer i bukse-kanten ;)
    Jeg er en af dem der står meget tit op i vægten… tror da jeg skal prøve om jeg ikke kan gøre som dig, at se lidt mere på hvordan tøjet sidder og så håbe på at min graviditets hud også bliver glattere ;) :)
    Hvor er det da total store fremskridt med dine styrkeøvelser… der kan man bare se hvordan man faktisk godt kan blive stærkere.
    Jeg fik også styrketrænet inden barn nr. 2 – men er altså “kun”kommet i gang med løbeskoene, nu hvor der er to guldklumper at tage sig af… tiden flyver for hurtigt afsted når man både skal bygge duplo-tårne og hjælpe med at regne kvadratmeter ud eller læses højt for. Døgnet mangler timer :)
    Jeg glæder mig til at høre mere om din nye livsstil – og så hægter jeg mig på ;)
    Ha’ en dejlig solskins aften.
    Kh Majbrit

    • Ann-Christine skrev:
      1. maj 2013 kl. 13:15

      Hej igen,
      Ja, jeg kunne ikke lige fatte mig i korthed ;-)
      Det er lige med at finde tiden til motionen, men det er endnu mere med bare at komme ind i rytmen, for det behøver jo ikke tage så lang tid – jeg har lidt tips som har hjulpet mig. Dem skal jeg nok snart skrive lidt mere om :) Jeg glæder mig til at dele mere og byd endelig ind med kommentarer og spørgsmål

      Dejlig solskinsdg til dig
      Kh AC

  • Majbrit skrev:
    1. maj 2013 kl. 15:45

    Hej AC :)
    Ja lige netop.. det behøver ikke at tage lang tid..
    men når man følersig flad og man lige er kommet hjem fra en hel dag på job, så er det ofte lidt svært at skulle forlade hytten igen… så løbeturerne er super, da man er igang så snart man skridter ud af døren ;)
    Og i dag er det onsdag, så jeg hopper i løbeskoene ( det er min faste dag med musik i ørerne og luft til kinderne ;) og løbeskoene monteret på ) – skal du med … ??? :)
    Ville dog ønske jeg kunne tage mig sammen lidt oftere…. så jeg glæder mig til at høre mere om dine små tips og tricks ;)
    KH Majbrit

    • Ann-Christine skrev:
      2. maj 2013 kl. 11:08

      Jeg sprang over onsdag, trængte virkelig til at hvile efter 6 km løb tirsdag + efterfølgende lunges, squats, armbøjninger og planke ;) Velfortjent hviledag!
      Sejt alligevel, at du har en fast ugedag hvor du kommer afsted! -så er skridtet jo heller ikke så stort til fx to dage om ugen.

  • Louise skrev:
    8. maj 2013 kl. 11:32

    Hvor er dit fine krus fra?