Valdemarsro https://www.valdemarsro.dk/guide-til-rom/

Guide til Rom

guide til rom valdemarsro

Vi var i Rom og på Sicilien sidste efterår.

En virkelig dejlig sensommerferie i det smukke Italien. Jeg tog billeder, noter og skriblede ned undervejs, med tanke på at dele en lille rejseguide til her på Valdemarsro i foråret, som inspiration til sommerens ferie.

Men så ramte Corona og jeg udskød rejseguides i uger og måneder, men nu skal det være.

For uanset om corona bølger op og ned i denne tid, så man måske ikke har lyst og mulighed for at rejse ud, kan man jo altid drømme …

Drømme om at opleve, rejse og se nye steder.

guide til rom valdemarsro

Dolce far niente – italiensk for the sweetness of doing nothing.

Sæt dig på en cafe eller lille udendørs restaurant, bestil en kaffe eller et glas vin og bare vær her en times tid eller to … nyd det.

Stemningen. Det gode liv. Kik på omgivelserne, menneskerne, samtalerne og livet omkring.

Gentag dagen efter ♡

Rom er livsnydelse, smukke gader, skønne restauranter og mange historiske oplevelser og ‘must sees’ når man er i byen.

Her får du vores skønneste guide til den by, hvor alle veje fører til …

– og hvis man ikke rejser ud, så kan man jo altid lade sig inspirere lidt af at bringe lidt mere dolce vita ind i hverdagspauserne.

Spis godt i Rom
Det er virkelig nemt at finde lækre gode og autentiske spisesteder i Rom – specielt hvis man følger et par enkelte tommelfingerregler om at holde sig fra de mest turistede steder og i stedet søge ud i de mindre gader til de helt små enkle spisesteder, hvor de lokale spiser.

Men når det er sagt, så er der også stemningen at tage med i betragtning og der er virkelig mange steder hvor stemningen er i top. Hvor stedet oser af hygge, autencitet og charme. Det kan være nok så dejligt at spise en skøn middag inde en restaurant, men hvis det man drømmer om er udeservering, liv og stemning, så vælg endelig det. Gå gerne forbi stedet en gang eller to og tjek diskret maden på tallerknerne ud, inden beslutningen om at slå sig ned til en skøn middag tages.

spis godt i tom

Vil du gerne have nogle steder at gå efter, så kan vi særligt anbefale …

Is/gelato/ kage

• La Gelateria Frigidarium, Adresse: Via del giver i vecchio 114, perfekt til desserten efter pizza – køen er lang hver dag og isen er fantastisk!

Frokost / Aftensmad

• Mimi e coco, Adresse: via del governo vecchio. En virkelig hyggelig lille restaurant tæt på Piazza Navona. Maden er fantastisk og stemningen er virkelig skøn, nærværende og hyggelig.
  • Bedste pizzaPizzeria da Baffetto, Adresse: Via del giver i vecchio 114. Vi bestilte ikke bord og det er jeg heller ikke sikker på man kan. Der er kø udenfor efter bord, men det går alligevel rimelig tjept. Meget uformel servering og indretningen er ikke noget særligt. Det er ikke her man sidder i timevis under stjernerne på en lun sommeraften og nyder la dolce vita – men pizzaerne er uanset det hele værd og det er et pudsigt sted, som jeg gerne tager til igen.

rom cacio e pepe

Bo

Vi boede i en skøn stor Airbnb lejlighed i området Sant’ Angelo. Centralt midt i byen og i kort gåafstand til alle seværdigheder, Colosseum og Trastevere via den den lille ø Isola Tiberina, der ligger midt i Tiberen

Vi havde tre overnatninger i Rom og to hele dage, og på de to dage, nåede vi en hel del …

guide til rom valdemarsro

Oplev Rom og alle de steder man bare må se …

Colosseum

Det verdensberømte Colloseum er er et must at se når man er i Rom. Den historiske bygning blev indviet i år 80 e. Kr af kejser Titus af romerriget og med plads til 50.000 tilskuere blev amfiteateret anvendt til alt fra forholdsvis harmløse teaterforestillinger, koncerter og til drabelige gladiatorkampe.

Pantheon

Pantheon er et antikt tempel ved Piazza della Rotonda i Rom. Den antikke bygning har været i brug lige siden den blev bygget i omkring år 120 e.Kr.

Forum Romano

Se området fra Palatinerhøjen hvor man får en flot udsigt til Forum Romanum, som  gennem århundreder var det antikke Roms centrum for politik, økonomiske beslutninger og for religion.

Vatikanet

Det er en kort gåtur og bestemt et besøg værd, kom gerne helt tidligt om morgenen eller om aftenen, hvor der ikke er for mange turister.

Peterskirken

Den berømte kirke i Vatikanet, hvor den er centrum for den romersk-katolske kirke. Byggeriet blev afsluttet i 1625, mere end 100 år efter det var påbegyndt og det er virkelig en utrolig flot kirke og bygning. Kirken åbner kl 7.30  og det kan anbefales at stå tidligt op, for at se det hele, inden der kommer for mange turister.

Trastevere
Et hyggeligt autentisk byområde, med smalle gader, små fine spisesteder,

Det er enormt hyggeligt, at gårundt nogle timer, nyde livet på en af de mange små spisesteder, oplev de små snoede gader og fare vild med vilje.

Piazza Navona
Stor, overdådig og utrolig smuk plads i barok stil. Hele området og de små gader omkring Piazza Navona er ret hyggelige og fyldt med liv og charme,

guide til rom valdemarsroDen spanske trappe, Piazza di Spagna

Tag de mange trin op og nyd udsigten.

Trevi fontænen

Måske verdens mest kendte springvand. Sagnet siger, at hvis man kaster en mønt over skulderen og ned i fontænen, så kommer man tilbage til byen en dag. Det gjorde vi naturligvis sidst vi var her i 2008 og igen denne gang. Denne tradition indbringer over 1 million kroner årligt som går til blandt andet Røde Kors. Trevi fontænen optræder i flere film, lige fra filmen Det søde liv fra ´60, hvor Anita Ekberg hopper i bassinet til ’Lizzie McGuire, The Movie’ med Hillary Duff.

guide til rom valdemarsro

gaderne i rom guide til rom valdemarsro guide til rom valdemarsro

Vi nød alle fire byen, stemningen og oplevelserne – og vi skal helt sikkert tilbage til Rom igen sammen.

Fra Rom tog vi videre til Sicilien.

Vi havde lejet en bil i Rom hos Avis. Vi betalte gerne for den fulde forsikringspakke, som er noget dyrere, men hvilket de også varmt anbefaler. Derefter havde vi bilen i lidt over en uge fra Rom til Sicilien, hvor vi afleverede bilen i lufthavnen efter vores ferie der.

Fra Rom kørte vi langs Amalfi kysten, hvor vi havde bookes en enkelt overnatning på videre til det sydlige Italien, hvor vi havde endnu en overnatning, inden vi tog færgen over til Sicilien.

Indlægget om vores oplevelser på Sicilien kommer også snart.

12 kommentarer
  • Izabela skrev:
    19. august 2020 kl. 13:38

Tusind tak for dit fine indlæg, jeg elsker alle dine rejseindlæg men specielt den om Italien. Jeg forguder nok det land, og kunne jeg så boede jeg der :-)

Rom har jeg til gode, men Sicilien er velbesøgt og ser frem til dit indlæg om middelhavets skønneste ø ( hvis du spørger mig):-)

Nu så jeg at du skrev at i kørte dertil og at i var ved Amalifi kysten. Hvordan var der der? Jeg drømmer også om det område:-)

Nu håber jeg bare at situationen bliver stabil ude i verden og at vi til næste år kan komme til skønne Italien.

Hvis jeg må anbefale jer 2 andre helt vidunderlige byer( ikke i Italien) så er det smukke , stemningsfulde og vidunderligt hyggelige Krakow. Den by skal bare opleves :-) og efter Krakow ( eller før?) så er det absolut værd at tage til smukke og virkelig interessante Budapest. Virkelig varme anbefalinger herfra:)

19. august 2020 kl. 17:12

Hvor er det dejligt at høre! Vi er virkelig også meget begejstrede for Italien, så dejligt et land at rejse i og opleve.
      Almalfi kysten var meget smuk og dejligt at opleve. Vi kunne godt tænke os at komme tilbage dertil være der i nogle dage, men tror ikke vi vil være der mere end max 2-3 overnatninger, for det virker til at være temmelig turistet og en anelse trangt ift så mange andre steder i Italien – fx Toscana.
      Tusind tak for tip og anbefaling til Krakow og Budapest, der har vi ikke været, men kunne vældig godt tænke os det. Håber virkelig også snart corona er fortid, så verden åbner mere op igen uden så mange forbehold.

• Stine skrev:
        19. august 2020 kl. 19:24

Jeg lægger også en stemme på Krakow! Det er en fantastisk by. Rom når dog ind på min absolutte førsteplads over europæiske storbyer – jeg ELSKER stemningen i den by, historie overalt! Et lille tip: besøg Forum Romanum allerede, når de åbner om morgenen. Det er helt specielt at gå rundt derinde, inden der kommer (særligt mange) andre folk. Hos Forum Romanum kan man i øvrigt købe en “dobbelt-billet”, der også gælder til Colosseum. Det er smart, for så kan man gå lige udenom den ofte enormt lange kø dér :)

20. august 2020 kl. 08:59

Dejligt tip! Tak for at dele :)
          – og vi må da virkelig researche nærmere på Krakow og håbe det lykkedes med en rejse dertil i nærmeste fremtid :)
          Kh AC

• Lis Madsen skrev:
    19. august 2020 kl. 22:09

Hej Ann-Christine.
    Tak for et skønt indlæg med mange dejlige billeder. Det må være helt surrealistisk for jer at tænke tilbage på ferien, inden kaos i hele verden brød ud. Jeg har aldrig været i Rom eller på Sicilien. Til gengæld har jeg været i området ved Gardasøen masser af gange. Der er også ubeskrivelig dejligt.
    Kh Lis

20. august 2020 kl. 09:08

Tak for din søde hilsen, Lis. Ja, det har været mærkeligt at tænke på hvordan de steder vi har været et halvt år før pludselig lukkede ned i marts og fremefter. Det er så synd pg forfærdeligt for alle de der lever af turisme i de områder.
      Gardasøen har vi aldrig været ved, men jeg har hørt så meget godt om det område!

• Jørgen skrev:
    20. august 2020 kl. 12:40

Is: Prioritereret rækkefølge
    Palazzo del Freddo i Esquilino – Via Principe Eugenio 65. Kæmpeudvalg af lækre sager i stor sal.
    Teatro på via del coronari. Prøv rosmarinis.

Gelato Per Passione,Via Del Governo Vecchio, 54 nær Piazza Navona
    La Gelateria Frigidarium
    Via del Governo Vecchio, 112,

Spisesteder aften: Prioriteret rækkefølge

Trattoria Der Pallaro, Largo di Pallaro, Bag Campo di Fiori Lukket mandag, Fast menu: 4 retter: E 25,- inkl. Vin (som regel super stemning og mad)
    Formula 1:Siges at være Roms bedte pizzasted. OBS: serverer ægte pizza, børn vil hade det, voksne elske det. Forret: bestil bruschetta med svampe(ai funghi) eller bruschette miste. Måske også roms bedste?
    Via degli Equi 13, (San Giovanni)Reserver eller kom tidligt. Stor kø senere på aftenen.
    06-4453-8661
    Osti Matti

Alle Fratte delle Trastevere,Via Delle Fratte 49/50. Telefon: 0615835775 , ingen lukkedage. Se Santa Maria in Trastevere(kirke).
    Il Ragno d’Oro ,Via Silla, stå af ved Metro Ottaviano lukket søndag , ”Du bestiller, kokken bestemmer” er ofte konceptet.

L’Invincibile Ristorante Trastevere
    Via degli Stefaneschi 3/5/7 | Piazza G. G. Belli, 00153 Rom, Italien
    +39 3890382443
    L’Asino d’Oro
    Via del Boschetto 73, +39 (0)6 489 138 32
    Matricianella – 400 forskellige vine
    Lige bag Corsoen og Parlamentet i en lille sidegade ligger Matricianella som et lys i mørket af uforskammet mange turistfælder og barer med astronomisk høje sandwichpriser. Her er et traditionelt menukort og ikke færre end 400 forskellige vine, et særsyn på hverdags-trattoriaer. Ejeren, Giacomo, har en stor lidenskab for vin og er uddannet sommelier. Prøv dagens menu, som består af et valg mellem tre forretter og tre hovedretter, som hver kombineres med et glas velegnet, ofte lokal vin. Deres porcini e cicoria, fettuccine med karljohan-svampe og cikorie, og abbacchio al forno, ovnstegt spædlam, er i verdensklasse.
    Matricianella
    Adresse: Via del Leone 4, Rom
    Telefon: +39 06-6832100
    Hjemmeside: Matricianella

Ristorante Romolo e Remo på Via Pannonia 22-26 (billig og god mad)

Verdens bedste kaffe?
    Sant’Eustachio il Caffe, Piazza Sant’Eustachio 82, Rome 00186, Italy (nær Via Republica/Piazza Navona)

21. august 2020 kl. 09:49

Tusind tak for at dele alle de fine tips.

• Julie Nagel-Udsholt skrev:
    26. august 2020 kl. 15:44

Min absolut yndlingsby ??? Græder lidt over, jeg ikke når derned i år??‍♀️

26. august 2020 kl. 18:34

Der er virkelig også vidunderligt :) Håber du kommer der til næste år :)

• Jan skrev:
    19. august 2021 kl. 12:25

Ja, Rom er en helt fantastisk by. Var der fire dage i juli måned i år, 2021, og der var meget få turister. Det gjorde oplevelsen på de store turiststeder meget bedre.
    Men det er nok mere stemningen i de små gader, fortovscafeerne og lokalbefolkningens venlighed, der slog mig som noget helt specielt. Og så kan man på de små lokale spisesteder købe en liter husets vin for mellem 5-10 Euros. Det er et kæmpe plus ved byen :-)
    Jeg skal helt sikkert tilbage til Rom.

• Mads skrev:
    21. december 2021 kl. 18:53

Tusind tak for at i inspirere – det er altid spændende at læse om jeres rejser.
    Har du været ved Piazza del Popolo? Ovenfor pladsen er en dejlig park som er hyggelig at gå i. Prøv at se vores børn de elskede at kunne løbe og lege i parken. For enden er iøvrigt Rom zoologisk have.