Valdemarsro https://www.valdemarsro.dk/malmoe-guide/

Malmø – guide til to dages skønne oplevelser

turist i malmø

Malmø ligger jo lige en lille smut tur fra København på den anden side af Øresund. Perfekt til endagsture, men her er så absolut mange dejlige steder at gå på opdagelse i, så man kan snildt bruge 2-3 dage i byen på en lille miniferie også.

I starten af maj havde vi fornøjelsen af to skønne dage som turister i Malmø, hvor vi boede for 10 år siden. Herligt at være tilbage, opleve byen på ny og  blive helt fornøjet over alt det der er sket siden, vi boede her. Vi er naturligvis selv blevet ældre imellem tiden, har nu to skønne 7 årige med og oplever derfor helt andre ting, end da vi boede her.

Vores Malmø guide kan fint bruges til både en voksen tur og en familietur – spisestederne er ikke deciderede børnerestauranter, men det gik glimrende at have Johan og Julie med og de nød det og elskede at prøve nyt på den front også.

lyran matbar

Spis godt i Malmø

Uden mad og drikke … Vi spiser i hverdagen hjemme i Aarhus langt fra ude hver eller hver anden uge – men når vi rejser, så er mad og drikke nogle af  de oplevelser som vi prioritere meget højt! Vi laver grundige research inden vi tager afsted og når vi har gjort forarbejdet ordentligt hjemmefra, så bliver vi stort set altid positivt overraskede og bliver rigere på skønne spiseoplevelser. Vi spiste virkelig god mad på vores tur til Malmø og det kendskab jeg havde til restauranter da vi boede i byen er temmelig forældet – så her får I mine nye bedste tips:

Lyran Matbar
Menukortet er der intet af, blot en inspirerende oversigt over de råvarer som køkkenet tryller med på dagen – dagens liste kan ses på restaurantens hjemmeside. Man kan vælge mellem vegetarmenu, kød og fisk menu, eller fisk menu.

Vildt hyggeligt, og stjerneskøn mad og anretning – rustikt og nede på jorden, lige efter vores smag

Børnene delte en voksenmenu, som blot blev serveret med en halv portion til hver.

vestergatan

Restaurant Västergatan
Super hyggelig restaurant med lækker 4 retters menu.
Det er lige vores smag – der er hvad der er på menuen, en fire retters menu og ikke andet at vælge imellem. Jeg synes faktisk det er et sejt koncept- som jeg tænker må være så spændende en arbejdsplads for kokken, som hver dag tryller med de råvarer de har lyst til + det minsker madspild og som en ekstra bonus, så slipper man for bekymringen om man skulle have valgt noget andet (og bedre) på menukortet (haha, andre der kender det dilemma, at man har lyst til at prøve det hele)

saluhall

Malmö Saluhall
Stedet for alle der elsker at gå på opdagelse i en masse køkkener – det er lidt ala den svenske udgave af torvehallerne i København og Aarhus Central Food station – jeg elsker sådanne steder og synes altid det er en oplevelse værd, både for inspirationen, shoppinglysten og smagsløgene. Vi spiste frokost derinde og delte nogle super lækre pizzaer. Derudover købte jeg lidt skønne lækkerier med hjem.

Burger på Surf Shack
På vej hjem fra Båstad, hvor vi rejste videre til efter Malmø, gjorde vi stop for aftensmad her – og nøj! Har man lyst til burger, fritter og en greasy milkshake (én af sidstnævnte kan snildt kan deles mellem fire og udgør et kæmpe dessertmåltid i sig selv) så er Surf Shack stedet.

svensk brunch

Fika i Malmø

Kafferisteriet
Lilla kafferosteriet er virkelig et hyggeligt sted, med god kaffe, skønne kager og hyggelig stemning med god plads i de gamle lokaler, som er indrettet som små stuer.

Billedet ovenfor er fra en morgenmad på Kafferisteriet, som vi spiste da vi var der sidst.

Kaffekultur Noir
Vi var et lille smut forbi og var så hyggeligt. Et lille sted med god kaffegaranti

Slotsträttgårdens cafe
Her fik vi den lækreste rabarbercrumble, som var virkelig virkelig skøn! Læs mere om den skønne cafe lidt længere nede – det fortjener et par ekstra ord med på vejen

Fika

På Cykeltur i Malmø

Malmø er en af de fineste byer at opleve på cykel. En rigtig cykelby, hvor cykelstierne er brede og med god plads, både til børn og voksne.

Vi lånte cykler fra Travelshop, som også havde gode cykler til børn + cykelhjelme til os alle fire. Og så hoppede vi ellers på cyklerne søndag formiddag og cyklede byen tyndt. Først til Ribersborgsstranden, hvor der var et løb ala det danske mandehørm – det faldt Johan helt i svime over og synes det var så sejt at se på. Så videre til det übersmukke notalgiske Ribersborg kallbadhus – knipse et par billeder og drømme lidt om den ayurveda massaga jeg har læst om derinde – og så cykle videre til Väster Hamnen, til den vildt hyggelige sol legeplads og til sidst forbi Malmø Saluhall, hvor vi spiste frokost.

kallbadhuset malmø

Vi kunne snildt cykle rundt i timevis og gøre små stop undervejs og i stedet for at vandre byen tyndt (som jeg elsker på byferier) så er jeg faktisk endnu mere begejstret for at opleve Malmø på cykel. Det var fedt og kan varmt anbefales – og så er det tilmed lidt sjovere end at gå rundt, for små ben også.

havnen malmø malmø cykel malmø havn

folkepark malmø

Folkets Park

Vi gik gennem den hyggelige park og ville faktisk gerne have nået at være tilbage for mere af den fine stemning. Men så kan jeg jo i stedet give tippet videre til jer.
Vi spottede (og Johan og Julie prøvede hurtigt) en rigtig god legeplads, minigolf, fine hyggelige områder med blomster, et hyggeligt streetfoodområde og meget mere – det virker bare som et sted, hvor alt det hyggelige samles i en park.park malmø

cykel i malmø

Sjov for børn og legepladser i Malmø

Der er mange fantastiske legepladser i denne by og der er virkelig gjort noget ud af at skabe forskellige rum til leg og fantasi. Vi kom forbi nogle stykker og de blev prøvet af til største fornøjelse.

Specielt legepladsen ved slottsparken, Sol legepladsen i Västra Hamnen og legepladserne i Folkets Park var et kæmpe hit.  Derudover har jeghørt rigtig godt om Teaterlegepladsen i Pildammsparken (sidstnævnte er i øvrigt skabt af samme firma som står bag den fine legeplads ved Dokk1 i Aarhus)

legeplads malmø

slotscafe

slottsparken

Slottsträdgårdens Cafe og have

Slotshaven og cafeen i Malmø er så absolut et besøg værd.

Der er så fint og hyggeligt året rundt, mens vi var der blomstrede tulipanerne i en farvepalette af overflod. SÅ smukt!

Den hyggelige cafe ved gårdhaven har netop fået ny ejer, en rigtig sød og entusiatisk kvinde, som brænder for at skabe et helt særligt sted med god mad, de lækreste kager og god stemning. Det kan varmt anbefales at tage frokosten og/eller kaffe og en kage her – vi gjorde begge dele.

Hvis der er køligt, så kan man sidde i det hyggelige drivhus, som er varmet op med brændeovn og ellers er der også udendørsservering i gårdhaven.

tulipaner slotscafe malmø slotsparken

malmø hus

Malmø Hus er nordens ældste bevarede renæssanceslotte. Slottet indeholder en række museer at gå på opdagelse i – og her er noget for alle aldre. Vi nåede ikke forbi i denne omgang, men har været der for nogle år tilbage.

bookaboat malmø

Se Malmø fra vandet …

Da vi kom til Malmø, som er beriget med mange kanaler gennem byen, spottede Johan et par cykelbåde i vandet og sukkede efter at prøve en af dem (igen, for det har vi efterhånden prøvet en del gange). Men denne gang skulle vi prøve noget helt nyt, for med Book a Boat lejer man sin helt egen eldrevne båd for en time eller mere. Det er mega hyggeligt!

– tag evt. en picnickurv med eller nogle gode kager og kaffe, som kan nydes mens man sejler rundt og oplever Malmø fra vandet. Vi kom forbi slottsparken, Malmöhus og havnen.  Virkelig hyggeligt og en kæmpe oplevelse for Johan og Julie, som for langt det mestes vedkommende stod for kaptajnrollen om bord.

malmø sejle rundt boat malmøe

Vi boede

på Scandic Malmö City, et familievenligt og yderst centralt beliggende hotel lige mit i byen – og denne fine udsigt. malmø

20 kommentarer
    20. juni 2017 kl. 09:17

Tak for nogle super tips! Vi har en tendens til at gå den samme velkendte rute i det centrale Malmø når vi besøger byen, så det er dejligt med ny inspiration. Er sikker på en tur i Folkets Park vil være mere populær hos min datter på snart 3, end den sædvanlige strøgtur og besøg på Hollandia Konditoriet :-)

20. juni 2017 kl. 10:37

Dejligt at høre og det lyder jo som om I har dejlige oplevelser fra Malmø også. Vi må prøve Hollandia konditoriet næste gang vi er på de kanter :)
      Jeg tror din datter vil være meget begejstret for nogle af de skønne legepladser jeg nævner også :)

20. juni 2017 kl. 11:17

Hvor hyggeligt og fint med denne Malmø guide ♥ Tusind tak for de gode tips.
    Vil du evt. lave en København guide også? Vi skal til København et par dage i uge 31, så det ville være perfekt med en guide dertil også ♥

20. juni 2017 kl. 20:37

Hej Anja,
      Det vil jeg gerne lave på et tidspunkt! Nu er det ved at være lidt tid siden vi sådan rigtigt har udforsket vores gamle by og 5 år siden vi boede der, så når det nok ikke inden uge 31, men skal nok lige se om vi ikke kan lave en tur over og få en masse skønne oplevelser der og blive opdateret på alt det skønne i vores dejlige hovedstad ♡
      Kh AC

20. juni 2017 kl. 22:27

Det lyder godt, bare engang ved lejlighed.
        Kh Anja

20. juni 2017 kl. 12:09

Hej igen.
    Er det muligt at guides kan laves så de kan udskrives?
    Nu bliver jeg krævende ♥ men det ville være så dejligt og kunne printe dem ud og tage dem med ♥

20. juni 2017 kl. 20:41

Det vil jeg lige overveje om det skal være et tiltag ved næste design opdatering :) Tak for inputtet ♡

20. juni 2017 kl. 22:28

Tak – Det var så lidt ♥

• Eva Guldhammer skrev:
    20. juni 2017 kl. 12:21

Tak for de gode tips, vi nyder selv at tage en afstikker derover jævnligt :)

Et tip fra mig, denne restaurant Eatery Social Taqueria laver fantastisk mexicansk mad, samt hvis man er heldig så kører Secret Escapes jævnligt med tilbud på Clarion Hotel hvor den ligger, så får man lige ekstra 10% på maden :)

Tak som altid for en super blog – god sommer.

20. juni 2017 kl. 20:42

Tusind tak for tippet ♡
      Altid dejligt med skønne restaurantstip og vi elsker mexicansk mad herhjemme :)

• Katrine skrev:
    20. juni 2017 kl. 14:59

Vi har også lige været afsted på miniferie i Malmø, og det kan varmt anbefales! Vi var ovenud heldige med vejret, og med to små størrelser på 1 og 3,5 år var vi stort set kun udenfor. Og Folkets Park er et hit med børn. Flere forskellige legepladser, som du også skriver, og ikke mindst et soppebassin, der var helt perfekt for den store krudtugle? Har i øvrigt hørt rigtig godt om caféen Far i Hatten i Folkets Park, men den var desværre lukket, da vi var der. Med de to små var det ikke restauranterne, der var øverst på listen, så dem har vi til gode til næste gang, for jeg er sikker på vi skal tilbage! Vi boede i øvrigt samme sted, som jer, og de var meget hjælpsomme og imødekommende overfor os med små børn? Og morgenmaden var omfattende med masser af valgmuligheder for de små, så en varm anbefaling herfra, hvis man er afsted med små børn. Lige ved hotellet var der i øvrigt et springvand, hvor man selv kunne trykke på knapperne og dermed starte springvandet. Det var også god underholdning for både små og store. Derudover var der en del skulpturer og kunst rundt i gaderne, hvilket også var ret fint. Så altså også varme anbefalinger til Malmø med små børn fra mig og min familie?
    Og tak for guiden, der bliver gemt til næste gang?
    Mange hilsner Katrine

20. juni 2017 kl. 20:45

Lyder som en skøn tur I havde ♡ Dejligt at høre om jeres oplevelse :)
      Kh AC

• Katrine skrev:
        21. juni 2017 kl. 06:40

Ja, anbefalingerne er nok ikke så relevante for dig, men jeg tænkte andre læsere måske kunne have glæde af dem?

21. juni 2017 kl. 08:58

De er bestemt også relevante for mig, næste gang jeg skal til Malmø og jeg er 100% sikker på at de også er til glæde for andre der læser med her – det er dejligt at du deler ♡

• sussie skrev:
    8. juli 2017 kl. 08:17

malmøs fantastiske tekniske museum er et must for børn og voksne ligge næsten lige overfor malmøhus , malmøhus er også noget for børn og voksne, et rum hvor man kan føle jordskæld, masser af fisk og et stykke af en lille regnskov, uhyggelige fængsler, det koster 40 kr for begge museet, ebbas hus som kun har åbent onsdag og week-end og er gratis er et sødt lille hus fra 1920 alt intakt fra dengang liggger i centrum, sct. gertruds smukke gård er et godt spisested og billigt. hvis man skal overnatte skal man gøre det i leonora christine og corfitzs gamle hus hotel mayfair et skønt romantisk hotel med fantastisk brunch og gl bibliotek hvor man kan få gratis kaffe,te hele dagen og en skøn lille gårdhave, ikke dyrt at overnatte der

8. juli 2017 kl. 17:03

Mange tak for at dele alle de fine tips og inspiration til Malmø :)

• Jais skrev:
    31. august 2018 kl. 13:10

Tak for et dejligt indlæg.
    Har været mange gange i Malmø, men aldrig fået besøgt Slottsträdgården. Har også besøgt Kafferisteriet, men Solde laver efter min mening den absolut bedste kaffe i Malmø :) Kan kun anbefale dig at prøve den.

• Kristina Avenstrup skrev:
    4. september 2021 kl. 08:38

Tak for tip om Vestergatan. Virkelig godt oplevelse, vi var aldrig selv gået ind, dertil var den udstoppede ræv i vinduet for skræmmende. Total lækker mad. 👍🏻😊