Valdemarsro https://www.valdemarsro.dk/mine-5-bedste-tips-til-en-bedre-soevn/

Mine 5 bedste tips til en bedre søvn

tips til søvn Det kan være umådeligt frustrerende med søvnproblemer!

Hvad enten det tager lang tid at falde i søvn, at man vågner midt om natten og ikke kan sove videre eller at man vågner alt for tidligt om morgenen med galoperende hjerneaktivitet og hektisk følelse i kroppen lige fra det øjeblik man slår øjnene op.

Jeg blev for noget tid siden i et interview spurgt, hvornår jeg er den allerbedste udgave af mig selv – og svaret kom prompte ”når jeg har sovet godt og nok”.

Tidligere har jeg altid kunnet falde i søvn på under 5 minutter, sove igennem og vågne frisk og udhvilet. Jeg har ikke tillagt søvn den store betydning for mit velbefindende – og jeg har nok taget den lidt for givet.

De seneste 10 år med små børn og egen virksomhed, faldt det mig derfor let i årevis at skrue mere og mere ned for søvnmængden, for at kunne nå alt det jeg gerne ville nå i løbet af en dag. For et par år siden fik jeg dog ’regningen’ for ikke at prioritere min søvn, og jeg kom ind i en periode med frustrerende søvnproblemer. Det har taget noget tid at få rettet op på og når jeg taler med andre, så lytter jeg mig til, at søvnudfordringer er ret almindeligt. Helt generelt har jeg selv fået en god balance i mit søvnmønster igen, men det har taget lidt fokus og nogle gode tiltag for at få en sundere søvn igen.

I dag vil jeg dele mine egne bedste tips, som virkelig har gjort en reel og stor forskel for mig …

sove bedre

Mine bedste tips til en bedre søvn

Der er først og fremmest de forhold, som jeg godt vidste i forvejen:

  • Luk ned for arbejde og alle former for skærme efter kl 21 eller måske kl 20 i en periode
  • Ingen kaffe og koffein efter kl 15
  • Ingen eller max et enkelt glas vin (eller anden alkohol) om aftenen, og helst ikke for tæt på sengetid.
  • Behagelige, ryddelige soveomgivelser, ren frisk luft, god temperatur, rart sengetøj osv.
  • Stå op, hvis man ikke kan sove og gør de søvnløse timer lidt hyggelige, så det ikke bliver en for stor frustration ikke at kunne sove. Jeg læste gerne en god rar bog, lyttede podcast med lukkede øjne og nød måske drikke en kop kamillete (ingen skærm, arbejde eller telefon)

De 5 søvn tiltag, der virkelig har gjort en forskel for mig er …

  • at gå tidligere i seng.
    Jeg blev ofte lidt overtræt, inden jeg gik i seng om aftenen, fordi jeg virkelig nød at være oppe sent og den dejlige ro der er i aftentimerne. Men det medførte over tid, at jeg havde sværere ved at finde ro og falde i søvn. Da jeg begyndte at gå tidligere i seng, mærkede jeg en mere naturlig træthed og det hjalp. Det krævede en accept af, at jeg ikke lige når alt det som jeg gerne ville i de sene aftentimer.
  • at bruge afslappende dufte og olier. Måske handler det i virkeligheden om at nyde og sanse, hvilket giver velvære og får krop og hjerne til at falde til ro og være tilstede. Følelsen af egenomsorg. Det passer bare utrolig godt sammen med punkt 5 på listen her og det føles rigtig rart. Inden sengetid er det netop søvnbefordrende at have en følelse af at have det rart, roligt og trygt. Jeg er glad for at bruge Weledas lavendeolie, Tromborgs anti-stress olie og for Avedas lille stressfix rollon.
  • at give mig selv en ansigtsmassage eller håndmassage inden sengetid. Det kan fx være med en gua sha sten eller  blot med fingerspidserne, begge dele  virker utrolig godt på spændinger, i bryn, nakke og pande. Jeg oplever ikke som sådan at døje med spændinger, men når jeg bruger en gua sha sten, så kan jeg mærke hvor velgørende det er, for de ømme computerbryn. Samtidig er den en god måde lige at finde jordforbindelsen og koble af. Håndmassage  eller fodmassage er afslappende og beroligende – særligt hvis jeg bruger en kropsolie med lavendelduft – og det kan sagtens gøres, mens man ser et lille afsnit af den aktuelle yndlingsserie. (ja, det er mere optimalt ikke at se serier, film eller tv imens, men hvis man så til gengæld ikke får det gjort, så fungerer det altså glimrende at multitaske lidt her)
  • at tage et tilskud af magnesium. Jeg har prøvet flere forskellige varianter, både i pulverform (lidt besværligt) og pilleform. Dem jeg har taget de sidste mange måneder er Magnesium Citrat fra Solaray og det er indtil videre dem, som jeg har synes bedst om. Når jeg tager sådan et magnesium tilskud, så oplever jeg, at min krop er mere i balance og har en mere naturlig ro om aftenen.
  • at gøre brug af vejrtrækningsøvelser og taknemmelighed har virkelig gjort en stor forskel på at falde i søvn, for mig. Med lidt øvelse over tid, så slukker det for opmærksomheden på tankemylderet og giver ro.
    Hvordan jeg gør, kan variere fra aften til aften.
    Det kan fx være:

    • tæl ned fra 100 og tæl lydløst et tal ned på hver udånding.
    • Træk vejret ind på 4 sekunder , hold på 4 sekunder og ånd ud på 6 sekunder.
    • at trække vejret ind, mens jeg tænker ”jeg slapper af” og ånder ud, mens jeg tænker ” og giver slip ”( som i; giver slip på tanker og den dag der har været.
    • Derudover så holder jeg meget af at lave en lille taknemmelighedsliste i tankerne med 10 punkter, som jeg er særligt taknemmelig for lige netop nu. Jeg tager mig god tid til virkelig at nyde hvert punkt og det er så rart, at jeg som regel aldrig når alle  10 punkter igennem før jeg er faldet i søvn.

lavendel søvn

Skriv en kommentar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *




6 kommentarer
  • Helene skrev:
    16. august 2019 kl. 13:10

    Det er virkelig bare spot on lige nu!!!
    Jeg har døjet så meget med søvn den sidste måned efter at have taget en stor beslutning ift mit arbejde og nyt job, så jeg tager alle dine tricks til mig.
    TAK
    KÆMPE TAK

    • Ann-Christine skrev:
      16. august 2019 kl. 14:14

      Hvor er det dejligt at du kan bruge det!
      Håber du får fundet et godt søvnmønster igen inden så længe ♡
      Kh AC

  • Anne Libach Justesen skrev:
    25. august 2019 kl. 11:15

    Kære Ann-Christine

    Tak for dette indlæg, som jeg har fundet helt vildt inspirerende.

    Mange af de råd, du giver, har jeg helt sikkert læst om før. Men når du beskriver dem, får de mere liv og bliver mere tydelige og konkrete for mig. Jeg føler, jeg er meget nærmere at kunne gøre brug af dem med din “oversættelse”.

    K.h. Anne

    • Ann-Christine skrev:
      25. august 2019 kl. 15:06

      Hej Anne,
      hvor er det dejligt at høre! Tak for din søde hilsen og fine feedback på indlægget
      Kh Ann-Christine

  • Alberte skrev:
    10. september 2019 kl. 18:01

    Tak for gode råd og altid lækre opskrifter! Tar du magnesium morgen eller aften?

    • Ann-Christine skrev:
      10. september 2019 kl. 19:01

      Tak for din søde hilsen.
      Jeg tager det oftest om aftenen – men det variere lidt.
      Kh AC