Valdemarsro https://www.valdemarsro.dk/spis-godt-bruxelles/

Spis godt i Bruxelles

chokolade

Madmæssigt var Bruxelles også en super skøn oplevelse. Byen med verdens bedste pommes frites, et overvældende udvalg af mayonaise og belgiske øl, de sprødeste og lækreste belgiske vafler og ikke mindst chokoladen … Årh, al den chokolade! Jeg mener, at have læst at der er én chokoladebutik hvor hver 5000 indbygger i byen, om det passer ved jeg ikke. Men der er mange, virkelig mange!

Vi spiste virkelig god chokolade fra Godiva og Mary. Neuhaus kender vi fra Danmark og Wittamer, Nihoul og Leonidas skulle også være virkelig gode. Her er rig mulighed for at købe små chokoladegaver og lækkerier til at tage med hjem.

fritter

Verdens bedste pommes frites

De bedste pommes frites, spiste vi hos Maison Antoine på Place Jourdan (som er kendt for at have Bruxelles bedste pommes frites) og ved cirkusvognen på Place Sankt Catherine. Fritterne de to steder er virkelig ekstraordinært lækre! Knasende sprøde uden på og blød, luftig kartoffel inden i. Der er stor kvalitetsforskel i fritterne og dem vi fik serveret til fx Moules frites på en restaurant var slet ikke i nærheden af fritterne på disse to steder.

fritter_bruxelles

atelier

L´Atelier En Ville byder på virkelig fin indretning, hyggelige omgivelser, den dejligste gårshave og er et skønt rummeligt sted til kaffepause med croissant og friskpresset juice. latelier
ellies-gourmet-burger-bruxelles

Ellis Gourmet Burger laver virkelig lækre burgere og skønne fritter. Gourmet niveau vil jeg lige knap og nap kalde det, men burgerne falder lige i vores smag. De er enkle i fyldet og smager af gode råvarer.

burger-ellies dandoy_bedste_belgisk_vaffel

Maison Dandoy er kendt for at have de bedste Belgiske Vafler og så har de også en virkelig fin butik og indretning. Vaflerne er sprøde, perfekte og serveres i et utal af fristende varianter. Det er svært at vælge og jeg overvejer nu om et vaffeljern til de belgiske slags er uundværligt i køkkenet derhjemme.

aksum-coffee-bruxelles

Den absolut bedste kop kaffe i Bruxelles, fik vi hos Aksum Coffee House, som også serverede varm ægte chokolade til Johan og Julie, samt en lun vegetar quiche, som jeg drømmer om at lave i eget køkken og en yderst lækker chokoladekage af den slags, der smelter på tungen.
akrem-coffee-chokolade

Læs mere om Bruxelles her, med mini guide til besøg i byen som børnefamilie. På vores ferie i Bruxelles prioriterede vi morgenmad, frokoster og lækre snackpauser i løbet af dagen. Den prioritering fungere helt perfekt for os, for ved aftensmadstid er tålmodigheden hos Johan og Julie ikke til restaurantsbesøg efter en dag fyldt med oplevelser og 8-12 km gåture gennem byen. Der snuppede vi lækker og sund take out fra Exki, som vi tog med ‘hjem’ på hotellet. En enkelt aften spiste vi hos Moules Frites på en restaurant tæt på hotellet – jeg kan desværre ikke huske navnet på stedet. Til den slags impulsive måltider, bruger vi ofte app´en Tripadviser og søger på steder i nærheden.

6 kommentarer
  • Tanja Maria skrev:
    23. juli 2014 kl. 10:26

Virkelig lækkert AC. Dine billeder er altid virkelig hyggelige og skaber godt humør, når man besøger dine blogindlæg!

Kan også anbefale yelp appen, når man er undervejs (den vinder mere og mere frem i Europa – oprindeligt fra USA ;) )

God dag!
    Kh,
    Tanja

26. juli 2014 kl. 11:30

Tak hvor er du sød, det er jeg glad for at du synes og tak også for tippet med Yelp, er stødt på den et par gange via google, men har primært valgt tripadviser – men vil da lige give yelp en chance.
      Kh AC

• Louise B skrev:
    23. juli 2014 kl. 11:01

Det ser virkelig, virkelig godt ud!! Maden er også bare SÅ stor en del af en ferie, hvad end det er en storbyferie som jeres eller en ikke-storbyferie (;

26. juli 2014 kl. 11:30

Fuldstændig enig! :) Både i hverdage, til fest og i ferier ;)

• Pia skrev:
    30. januar 2018 kl. 22:22

Tænk at jeg som dansker i Bruxelles på 26. år kan få tips om gode spisesteder i byen! Tusind tak ?? Jeg har stor glæde af din blog og dine skønne opskrifter i hverdagen – og til særlige lejligheder. Så endnu engang tak for dejlig inspiration. Både om mad og spisesteder ?

31. januar 2018 kl. 10:56

Hvor er det dejligt at høre ♡ Tak for din søde hilsen!
      Vi oplevede Bruxelles som en virkelig en skøn by med mange lækre spisesteder og oplevelser, så vi kommer helt sikkert tilbage dertil en anden god gang.