Valdemarsro https://www.valdemarsro.dk/tunoe-en-dagstur-til-den-fine-lille-oe/

Tunø – en dagstur til den fine lille ø

Tunø færgen

Tunø er en lille hyggelig bilfri ø som ligger mellem Samsø og Jylland. Tæt på Aarhus og Odder. Man sejler til Tunø med færgen fra havnen i Hov og retur igen, hvor færgen sejler to gange om dagen.

Det er en dejlig lille dagstur, hvis man som os holder til syd for Aarhus det meste af sommeren. Vi kan nemt køre til Hov fra vores sommerhus i Norsminde og i august måned sidste år tog vi en hyggelig tur til Tunø, men af en eller anden grund gik det helt i glemmebogen at få delt oplevelsen – og det er en skam, for Tunø er virkelig en anbefaling værdig. Nu hvor de fleste af os holder sommerferie i Danmark i år, så er det måske lige sagen med en lille dagstur til den fine ø.

Øen er blot 3,52 km² og man kan gå øen rundt langs stien på et par timer. Det er en hyggelig tur, hvor man virkelig får et fint indtryk af øen, som er meget charmerende og hyggelig.

stokroser tunøællinger

Da Tunø er bilfri, så er her fin mulighed for alle at vandre rundt, uanset størrelse – og således faldt vi pladask for denne lille flok som vandrede afsted midt på hovedvejen.

tunø

Det er dejligt at gå langs stien øen rundt. Da vi var der i slutningen af sommerferien sidste år, var der ganske fredeligt og stille.

Naturen er smuk og der er både markblomster, krat, og den fineste kaprifolie skov, der ligger helt urørt til glæde for insekterne. Man kan lige forestille sig duften der, når solen går ned og kaprifolieduften spreder sig med vinden.

kaprifolie tunøtunø markblomster

På Tunø er der en fin campingplads lige i udkanten af byen, så man har naturligvis også mulighed for at slå sig ned som øboer nogle dage eller mere. Derudover er der Tunø festival, hvert år den første uge i sommerferien – desværre aflyst i år pga corona, men den festival lyder ret hyggelig.
hybenroser tunø natur tunø rundt lavendler tunø

Vi spiste frokost på Tunø Kro og det var virkelig lækkert og charmerende omgivelser. Både Mejeriet og Kroen havde vi hørt meget godt om inden.

Nærmest som at være på besøg hos nogen man kender, for der var intet menukort eller lign, vi bestilte blot frokost til fire personer og så fik vi lidt af hvert, altsammen så lækkert og tager vi dertil en anden gang, så skal vi da helt sikkert prøve at spise der en aften også.

Den dag vi var der var kirketårnet lukket, og det er det vist fortsat pga corona – men skulle I komme forbi, så tjek om det er åbent, for det skulle være en fin udsigt.

Ellers er der såmænd ikke så vældig meget at opleve, men det er nu heller ikke nødvendigt. Der er autentisk, rart, stille og fredeligt på Tunø og langs vejen og stierne kan man ofte finde boder med lokalt dyrket grønt og frugt.

tunø kro

figner

frokost

10 kommentarer
  • Amalie skrev:
    19. juni 2020 kl. 21:57

Dejligt med lidt inspiration til sommeferie i Danmark. Kan du anbefale nogle overnatningssteder hvor der er nem adgang til strand og krabbefangst ( 2 børn på 1 år og 5 år). Kunne Hou være en mulighed ??. Hvis man ikke valgte at overnatte på Samsø eller Tunø.

• Maja skrev:
      20. juni 2020 kl. 10:00

Tag til Endelave, Snaptun eller Juelsminde. Der er rig mulighed for både strand og krappefangst :-)
      Endelave kan også tages som en dagstur, – dog ikke bilfri ø, men meget stille og helt nede i tempo. Det samme med Hjarnø, som er noget mindre.

20. juni 2020 kl. 10:00

Dejligt du kan bruge det.
      Jeg har ikke undersøgt det nærmere, da vi har sommerhus i nærheden, så har desværre ikke nogen gode anbefalinger til overnatning i ærmet her og nu
      Rigtig god sommer

• Lone Frederiksen skrev:
    20. juni 2020 kl. 14:32

Jeg elsker Tunø og er kommet der hele mit liv. Kulinarisk kan jeg også på det varmeste anbefale Mejeriet. De har lækker mad, gode vine, sødeste betjening og fantastisk udsigt fra terrassen.

21. juni 2020 kl. 16:30

Det må vi prøve næste gang :)
      Tak for din søde hilsen, Tunø er en skøn ø og vi skal helt sikkert også dertil igen.

• Mette skrev:
    21. juni 2020 kl. 07:32

Vi har netop været på weekend på Tunø i sidste uge, og her fandt børnene et skattekort på færgen – som lagde op til rundtur på øen med forskellige udfordringer. Når den er gennemført, kan man få en medalje i købmanden – mine børn var ellevilde! Små lækre gulerødder og andet lokalt grønt kunne hapses ved adskillige vejboder hvor man kan Bruge mobilepay. Kan anbefale mad fra Røgeriet på havnen – super lækkert!

21. juni 2020 kl. 16:34

Det er så skønt et initiativ, vi så det godt i et opslag på færgen da vi tog turen, men der var skattekortene der ikke – så vi må prøve det næste gang, kunne godt forestille mig det var et hit!

• Amalie skrev:
    15. juli 2020 kl. 15:31

Vi overvejer en tur til Tunø i sommerferien. Og jeg vil rigtig gerne gå øen rundt med familien – men er usikker på, om der er tid nok til det. På grund af transport og færgetider, har vi ca 3,5 timer på øen. Mon det er nok til at nå øen rundt uden at stresse? Vores børn er 9, 13 og 18. Jeg kan ikke se, hvor store jeres børn er …

15. juli 2020 kl. 15:52

Hej Amalie
      Det lyder hyggeligt!
      Vi var afsted sidste år, da Johan og Julie lige var fyldt 10 år og det gik glimrende med både at nå øen rundt og spise frokost og dase lidt rundt efterfølgende inden vi tog færgen retur igen.
      Rigtig god tur til jer.
      Kh Ann-Christine

• Mitzy. skrev:
    9. august 2021 kl. 23:20

Tunø er en skøn ø. Kan kun anbefale kroens aftensmenu. Har været til Tunøfestival flere gange, er desværre nedlagt nu. Øv,øv.