Valdemarsro https://www.valdemarsro.dk/toscana-guide-nord/

Toscana – Guide til det nordlige Toscana

borgo a mozzano

Da jeg første gang nævnte, at vi skulle på en rejse til Toscana denne sommer,  fik jeg så mange begejstrerede hilsner, gode tips og søde ferieminder i kommentarfeltet, så hvis jeg ikke allerede i forvejen havde en fornemmelse af, at vi havde et særligt fint rejsemål for øje – så blev det slået fast der! ♡

Vi er selv faldet pladask for smukke Italien og det er helt bestemt ikke sidste gang, vi begiver os ud på en rejse hertil.

I dag vil jeg dele første del af min guide og vores oplevelser med jer.

agriturismo

Agriturismo i det nordlige Toscana

Hver morgen lukkede vi døre og vinduer op til duften af jasmin og fuglesang fra olivenlunden.

Vi har rejst med Toscana Vacanze, og boede i det nordlige Toscana 20 km med udsigt over Serchio dalen hos Rosanna og hendes familie, der gennem flere generationer har eget det fine lille sted Casetta di Butia med 5 ferieboliger, der ligger samlet midt i egen olivenlund med over 500 oliventræer.

Agriturismo er et italiensk begreb for ferie på landet, hvor der er en eller anden form for fødevareproduktion på stedet – det kan være alt fra klassisk bondegårdsferie, ophold i en olivenlund, på en vingård eller en lille hyggelig bed & breakfast. Hos Casetta di Butia produceres egen olivenolie og dertil er der en lille hyggelig restaurant, hvor gæsterne kan booke bord til middag om aftenen. Det er Rosannas søster, Roberta, der står i køkkenet og tryller med lækre hjemmelavede italienske retter.

duften af Toscana citron

Den smukke natur i Toscana får nærmest øjeblikkeligt en ned i tempo. Skuldrene sænker sig og skridtene langsommere.

Livsnydelse og langsommelighed.

At gå på opdagelse på egnen og i området omkring huset. Finde, smage og dufte til lækre krydderurter. Beundre vinstokke og olivenlund og lytte til fuglene, stilheden.

Lige nu er det jasmin, der skaber en vidunderlig berusende duft. Ikke for meget, men helt umulig ikke at bemærke. Og nyde. Når jasminbuskene om lidt afblomstrer, så står lavendelbuskene klar til at overtage og skabe duften af juli og sommerferiestemning.

blomster casetta di butia

Vi nød naturligvis også en del tid ved poolen – hvilket Johan og Julie var temmelig begejstrede for. Det er altså også luksus. At dase, lege, læse og bare give sig tid til at være … og lige nappe en lille lækker lur midt på dagen.

aperol

casetta di butia pool

I en del agriturismo har man eget køkken og selv om det er helt vidunderligt at spise ude, så er det virkelig også en skøn oplevelse at lave mad selv, efter at være gået på opdagelse efter friske råvarer og mad på markeder, små grønthandlere, slagtere og ostebutikker og i supermarkederne, ikke mindst.  Sidstnævnte brillierer med et misundelsesværdigt udvalg af friske råvarer. Frugt og grøntafdelingerne er enorme og dertil er der et stort udvalg af friske fisk, kød og lækre nylavede delikatesser – samt et kæmpe udvalg af italienske oste og pølser.

Jeg lavede en helt simpel pasta med salvie og en caprese tomatsalat en aften i vores hyggelige italienske køkken, hvor jeg havde plukket håndfulde af lækre krydderurter fra de store rosmarin, timian og salviebuske.

olivenVinstokkene står smukt på rad og række hos Casetta di Butia. Men mest af alt til pynt og af gammel tradition. De vinstokke har været der i mange år og faktisk, så når Rosanna og hendes familie aldrig at plukke druerne, før vildsvinene har været på spil og gnasket rub og stub i sig.

Ja. Vildsvin. De lever nemlig i bjergeområdet her – men man behøver nu ikke at være bange for at støde på en af slagsen, for de er eftersigende ret sky.

vinranker vintoscana

Fredag aften var vi inviteret til middag med Rosanna og hendes familie. Vi var nemlig på ophold uden for sæsonen som først starter i løbet af de næste uger – og havde derfor stort set hele Casetta di Butia for os selv – så af gode grunde åbnede restauranten ikke i den uge. I stedet blev vi inviteret på en hyggelig middag med familien, hvor Roberta, serverede antipasto, lækker hjemmelavet pasta med tomatsauce, steg og klassisk toscansk kanelbrød med vin santo og cantuccini til dessert.
udsigt

borgo a mozzanoBorgo a Mozzano – og omegn

Små varme døsige italienske byer – åh men altså. Det er helt vildt hyggeligt at dase rundt og bare kigge på huse, bygninger og snoede smalle gader. Det holder jeg meget af.

Borga a Mozzano er en lille hyggelig by, som ligger lige små 2 km nede af bjergskåningen fra hvor vi boede. Byen gemmer på en lille restaurant med den bedste pizza vi endnu har smagt i Italien (hvilket siger ikke så lidt!) og en skøn restaurant, som bag den skriggule facade gemmer på et skønt menukort til både frokost og middag. Kan varmt anbefale at spise der – og at besøge byen i det hele taget.

Spis godt:
La Rusticanella Del Borgo – Via Umberto I, i Borgo a Mozzano
Lækre pizzaer bagt i stenovn – her er mange skønne varianter og smage at gå på opdagelse i. Vi spiste der to gange, for det var bare så skønne pizze.

Osteria Marcelli – spændende menukort og lækre retter, hvor der er noget for enhver smag til hele familien.  Prøv endelig også deres tiramisu til dessert – den er skøn!

osteria Marcelli marcelli ostera

På opdagelse i omegnen …
Tæt på vores by lå en anden hyggelig by, Bagni di Lucca, hvor der er gode indkøbsmuligheder. Derudover er byen kendt for sine termiske bade – som vi dog ikke selv prøvede af.

Længere oppe af de snoede bjergveje fra Borga a Mozzano ligger der flere små byer rundt i området. Hver og en vi kom forbi var smadderhyggelig og et besøg værd. I det hele taget, kan jeg fint forestille mig at en køretur på må og få i området og i Toscana i det hele taget bliver til en fin oplevelse.

Blot at gemme telefonen og gps´en væk og lade sig styre afsted af nysgerrighed for en dag, et lille ukendt eventyr – og fare vild i det smukke italienske landskab på den skønneste måde …
– og så kan man jo altid lade sig guide godt hjem af gps´en til sin feriebolig igen, når dagen er forbi.
borgo a mozzano borgo a mozzano borgo a mozzano borgo a mozzano borgo a mozzano borgo a mozzano borgo a mozzano

Ponte Del Diavolo // Ponte della Maddalena

Ved Borgo a Mozzano ligger den smukke 1000 år gamle bro Ponte della Maddalena – eller Ponte del Diavolo, som den ofte kaldes. Djævlens bro.

Der er flere varianter af det sagn, som fortæller hvor navnet stammer fra – jeg synes det bedste handler om, bygherren af broen, der var ulykkelig over at han ikke kunne få broen færdig til tiden.
En djævel tilbød sin hjælp mod at få sjælen fra den første der krydsede broen, hvilket der blev takket ja til.
Efter broen var færdig var bygherren ret så fortvivlet over at skulle holde sit løfte og blev af en præst rådet til at sende en gris over broen som den første.
Djævlen blev, i følge sagnet, så rasende over dette, at man aldrig har set ham siden …

porte del diavolo
porte del diavolo porte del diavolo

det skæve tårn i pisa

Pisa

Pisa er helt bestemt en dagsudflugt værd. Vi tog turen derind og var på forhånd blevet advaret om at køre i bil dertil, da det skulle være svært at parkere – det oplevede vi ikke her i slutningen af maj. Men jeg kunne fint forestille mig at det i højsommeren er bedre at tage et tog til Pisa.

Vi kom primært for at se det skæve tårn i Pisa. Punkt 1 på dagens to do liste. Men derudover er byen nu også rigtig hyggelig at vandre rundt i. Gamle historiske bygninger, smalle gader, skønt byliv og lækker italiensk mad at gå på opdagelse i.
Sæt endelig en dag af til at nyde, opleve og vandre gennem gaderne, sidde på en fortovsrestaurant og tage sig god tid og spise is.

god mad i pisa

Efter at have set det famøse tårn, var vi frokostsultne og besluttede at finde noget at spise tæt på. Vi tog chancen og satte os ved en restaurant få hundrede meter derfra – og var meget heldige med ualmindelig lækker mad. Frygten for at havne i en turistfælde er bare altid lidt større sådanne steder – men varm anbefaling videre herfra.

Spis godt her:
Osteria Peperoncino – ligger få hundrede meter fra det skæve tårn og byder på et virkelig godt måltid.

Gode is her:
La Bottega del Gelato, Piazza Garibaldi, 11
Hånden på hjertet, der er lækre is at finde på nærmest hvert gadehjørne i Italien – gå efter de steder, hvor der ser ud til at være lækker hjemmelavet og ikke mindst frisklavet is i montrene.

best gelato

is pisa gelatodet skæve tårn i pisa pisa det skæve tårn i pisa det skæve tårn i pisa

Firenze

Firenze har jeg hørt så meget godt om, et fortryllende mekka for kultur, kunst, historiske bygningsværker, museer og i det hele taget en stemning som er ganske særlig i de smukke rammer.
Vi har i alle tilfælde fået smag for mere. Vil meget gerne til Firenze en anden gang, med bedre tid – og gerne lidt længere uden for sæson, for der var allerede på nuværende tidspunkt rigtig mange turister, hvilket vi ellers ikke oplevede så voldsomt andre steder i Italien.

Et godt tip er at parkere uden for Firenze og tage letbanen ind til midtbyen. I bymidten er der en bilfri zone, hvor man risikere en bøde for at køre ind (medmindre man efterfølgende parkere på et af de super dyre  bemandede parkeringshuse, hvor de så afregistrere bilen igen fra at få en bøde). Allerede i slutningen af maj er det umuligt at finde en parkeringsplads inde i byen, men med letbane fungere det super godt.

Spis godt: Ajj, vi spiste ikke fantastisk i Firenze! Haha, æv. Vores børn var super frokostsultne da vi ankom, så vi tjekkede lynhurtig tripadvisor, og fandt Trattoria Dall Oste, som havde fået super anmeldelser og lå lige ved togstationen. Maden var ikke decideret dårlig, men det er en turistfælde, hvor maden i bund og grund ikke smager af super meget.

Prøv også (hvor vi ville have spist, men ikke nåede i denne omgang) Pizzaiuolo – kendt for rustikke og yderst lækre pizzaer og som fik sat ekstra fokus på de gode pizzaer da Beyoncé og Jay-Z  spiste pizzaer der sidste år.

Bedste is: Gelato Edoardo økologiske is, Piazza del Duomo, hvor vaflerne tilmed er hjemmelavede og frisktbagte (stort plus) og isen er virkelig lækker.

Vi har fortsat Firenze på vores to go liste – synes slet vi nåede at opleve byen ordentligt på en dag, så næste gang sætter vi to-tre dage af til Firenze og kommer gerne tilbage i fx april måned.

bio gelato firenze Firenze Firenze Firenze Firenze Firenze Firenze Firenze Firenze Firenze

Fiesole

Efter vores tur til Firenze kørte vi videre op i bjergene mod Fiesole. En lille hyggelig by cirka 7 km kørsel fra Firenze. Det var et skønt tip jeg fik fra en læser og når nu vi var kørt til Firenze, så måtte vi bare opleve Fiesole inden vi vendte næsen ‘hjem’ mod Borgo a Mozzano. Fra Fiesole er der en helt fantastisk udsigt over Firenze og så er den lille by fyldt med gode spisesteder.

Spis godt:
La Reggia Delgi Etruschi – skulle være helt fantastisk og der havde vi egentlig besluttet os for at spise. Men da det kom til stykket fik vi lyst til noget mere enkelt/uformelt og valgte i stedet at tage på Terrazza 45, hvor vi også spiste fantastisk godt!

Bonustip: byens bedste gelato, på byens torv ligger en rigtig skøn isbutik – vi kunne dog ikke klemme en bid mere ned. Men det gode tip er hermed givet videre til jer.

Oplev: Vi ville gerne have været forbi Museo di Fiesole, med det smukke gamle amfiteater. Men det havde lukket, så vi gik i stedet en fin tur i de smukke omgivelser.

Fiesole middag Fiesole Fiesole Fiesole Fiesole Fiesole Fiesole

Lucca

Lucca er (også) noget særligt og et helt kapitel for sig … bogstavelig talt, for det blev jo sådan, at vi kom til at være i byen i en del flere dage end planlagt. En smuk og helt fantastisk by, som jeg vil skrive et indlæg om for sig selv – for her har vi mange skønne oplevelser, tips og inspiration ♡

Der er så mange, mange flere skønne steder at opleve i hele Toscana – næste gang vil vil super gerne opleve Cinque Terre, San Gimignano, Siena mv.

Vi rejste med det danske rejsebureau Toscana Vacanze, som har skønne autentiske ferieboliger i hele Toscana.

22 kommentarer
  • Inaam skrev:
    7. juni 2017 kl. 09:04

Det lyder som en fantastisk ferie med en masse skønne oplevelser. Dine billeder siger jo alt – de er bare gode.

Vi har selv været i Toscana for godt 10 år siden, det var også en god ferie. Måske skulle vi snart dertil igen? Det får man i hvert fald lyst til efter at have læst din beskrivelse.

Det var ærgerligt, at I havde et uheld med bilen. Håber den snart er klar, så I kan køre hjem igen. Det har vi også prøvet et par gange i Frankrig;-)

kh
    Inaam

7. juni 2017 kl. 18:52

Den er klar igen nu, juhuuu :) For selv om Italien er helt og aldeles vidunderlig og et sted vi meget gerne vil tilbage til, så er det nu allerrarest selv at bestemme hvornår man vil hjem ;)
      Og Toscana kan varmt anbefales, det var så skøn en rejse

• Tine Lykke skrev:
    7. juni 2017 kl. 17:20

Tak for et rigtig fint og brugbart indlæg! Vi skal til Toscana på sommerferie og vil helt sikkert bruge nogle af de gode anbefalinger ??????
    Jeg glæder mig til næste indlæg om Lucca, som vi også skal besøge.
    Tak for en god blog. VH Tine

7. juni 2017 kl. 18:59

Årh, hvor skønt! Jeg håber I får den dejligste ferie i det smukke område.
      Rigtig god ferie og tak for din søde hilsen

• Mette skrev:
    7. juni 2017 kl. 18:10

Toscana er virkelig skønt – vi har været der flere gange, endda i juli, hvor der er mega varmt. Vi har nydt det.
    Et godt tip til Firenze er at læse Dan Browns Inferno og så opleve alle de steder, der er beskrevet i bogen. Så ved man en masse baggrundsviden og det er fedt at opleve de steder, man hører om i fortællingen…

7. juni 2017 kl. 19:04

Sikke en god ide! Og denne bog ville jeg virkelig også gerne have læst i Italien, måske en genlæsning engang vi skal forhåbentlig skal til Sienna :)

• Sanne skrev:
    7. juni 2017 kl. 19:41

Kom lige lidt tilbage til Toscana ved at læse din guide og se de fine billeder. Helt bestemt et ynglingssted, smukt på mange måder! Glæder mig til også at skulle til Italien igen, ommed det denne gang ‘bare’ blev Garda.
    Husk evt også middelalderbyen Volterra, når du kommer tilbage!
    Ciao
    Sanne

8. juni 2017 kl. 07:19

Tak for tip, det vil jeg huske!
      Og Garda lyder virkelig også rart.
      Rigtig skøn sommer til dig og tak for din søde hilsen

• Hverdagsfryd skrev:
    8. juni 2017 kl. 07:05

Dejligt indlæg og skønne billeder!

Ærgerligt med bilen – jeg er ikke vild med den slags uforudsete oplevelser, men I forstod heldigvis at få det bedste ud af det …

Kommer der et indlæg med tips til køreturen gennem Europa – og gerne gode overnatningssteder? Vi kører til Gardasøen til sommer, og det er første gang vi skal køre på ferie, så vi er ret spændte. :-)

Kh Maria

8. juni 2017 kl. 07:24

Hej Maria,
      Tusind tak – og selv om jeg heller ikke er super vild med uforudsete hændelser af den slags og vores børn fik temmelig meget hjemve over det, så var det slet ikke så slemt, når man var så smukt og lækkert et sted :)
      Jeg kommer med tip til gode steder at stoppe over her i løbet af juni – har en god lille håndfuld skønne perler at opleve på turen jeg gerne vil dele.
      Lyder skønt med jeres sommerferieplaner ♡

• Kathrine skrev:
    8. juni 2017 kl. 09:19

Tusind tak for denne fine guide til / beskrivelse af Toscana. Det var som at blive taget med tilbage til min tur sidste sommer, og jeg skal da ikke afvise, at der blev knebet en lille tåre af nostalgi <3
    Kh Kathrine

12. juni 2017 kl. 05:49

Nårh, hvor er det dejligt at høre! Det er jo det skønneste, når en rejsebeskrivelse kan gøre enten det – og/eller give lyst til nye oplevelser :)
      Og jeg forstår det virkelig godt, for det er et smukt Toscana du har tippet videre om til mig :)

• Stine skrev:
    10. juni 2017 kl. 22:04

Min familie og jeg skal til Lucca om 3 uger… Jeg kunne godt tænke mig at hører mere om dette sted. Tak for gode råd og info om bilfrie… Vi skal afsted med to børn, en på 3 og en på 4, for første gang.
    God sommer.

12. juni 2017 kl. 06:16

Det kommer snart – i løbet af denne uge, tror jeg :)
      Rigtig god sommer til jer og rigtig god tur til Lucca, det er en smuk by!

• Anne skrev:
    25. juni 2017 kl. 08:49

Dejlig læsning, som bare gør, at jeg glæder mig endnu mere til at få ferie. To arbejdsdage i næste uge – gøre rent – pakke og afsted!
    Vi overnatter tæt ved den østrigske grænse i den lille hyggelige by Rosenheim, hvor hotel Schneiderwirt absolut kan anbefales! Alt i tysk ordentlighed og skøn morgenmad, ikke mindst.
    I Italien skal ned helt ned til sydtoscana til byen Pitigliano, som er så smuk! En by bygget ind i klipper og ovenpå klipper. Det er så smukt, at øjet næsten ikke kan begribe det. Ca. 25 mins kørsel fra vores feriebolig ligger terme di saturnia, som er naturskabte varme kilde. Det er gratis og et must. Kæmpe oplevelse!!
    Vi elsker Italien, og jeg tror ikke, vi nogensinde bliver færdige med det land??
    God sommer ☀️

27. juni 2017 kl. 06:40

Åh, hvor dejligt!
      Rigtig rigtig skøn ferie til jer ♡ Håber den bliver helt fantastiske med sol, sommer og masser skønne oplevelser.
      Tak for tippet om hotel Schneiderwirt, det ser så vildt hyggeligt ud og jeg kan fint forestille mig at vi gerne vil prøve at overnatte der, næste gang vores rejse går sydpå i den retning :)
      Rigtig god sommer

• Louise Thorsted skrev:
    24. juni 2018 kl. 20:59

Elsker alt jeg læser om Toscana her, men helt praktisk – hvor mange overnatninger tog i på rejsen til/fra Italien? Så vidt jeg kan regne ud tager det 18-19 timer at køre til Toscana…

• Christina skrev:
    5. februar 2019 kl. 13:56

Hej,
    Jeg håber det er okay jeg skriver til dig?
    Jeg har brugt flere af dine rejseindlæg, og på vej til Toscana sidste år, stoppede vi også i Regensburg – helt fantastisk lille sted☀️

Vi var i Toscana med noget familie i et stort hus og det var fantastisk. Så nu vil vi gerne afsted igen, bare alene med vores piger på 6 1/2 og 2 1/2.
    Jeg kan se I har boet et smukt sted, er det et sted du kan anbefale? Eller fandt I mon andre “perler”?
    Vi havde håbet på lidt mere nord på, men jeg kan ikke finde et sted der ser perfekt ud?
    Autentisk, pool, natur, lækre råvarer osv.
    Håber du vil komme med input.
    Mvh Christina

7. februar 2019 kl. 08:22

Naturligvis :) Jeg synes det var så hyggeligt et sted vi boede, ret autentisk. Smuk natur, super søde mennesker, og dejlige omgivelser. Skønne restauranter og en hyggelig lille by. Selve huset var ikke specielt luksuriøst, og ret basic – men helt okay og med alt det nødvendige og pænt og rent. Vi kunne sagtens finde på at leje det sted selv en anden gang.
      Vi brugte dog ikke så super meget tid på at researche efter andre steder, da det var et samarbejde vi var der i forbindelse med. Skulle vi være afsted i to uger, kunne jeg nok godt finde på at dele ferien op og prøve at bo to forskellige steder.
      Nårh ja, og så boede vi jo også 4 dage i Lucca, ikke planlagt – men pga et sprunget bildæk der skulle repareres inden vi skulle hjem og det var altså ret hyggeligt at bo derinde i den gamle fine by også.
      God tur til jer.

• mil skrev:
    23. oktober 2019 kl. 15:15

Så fin og relevant guide :)

Vi overvejer at bruge samme rejse”selskab”, vi ved dog ikke, om det giver bedst mening at bo der hele tiden eller kombinere med at bo i Firenze også.

Hvor længe var I væk?

23. oktober 2019 kl. 20:50

Vi endte med at være afsted en del længere tid end planlagt, da vi havde et punkteret dæk på hjemvejen og endte i en lejlighed i Lucca 5 ekstra dage pga weekend, helligdage og vente på nyt dæk. Bestemt ikke det værste sted i hele verden at blive forsinket på den måde, når det nu skulle være ;)
      Vi var I Caseta di Butia en uges tid, og tog på masse udflugter derfra, så på den måde passede det meget fint med en base, Skulle vi være der i fx 2 uger, ville jeg nok også vælge to forskellige steder for lidt variation :)